RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Har ikke råd til Røatunnel


I 2008 mottok statssekretær Erik Lahnstein (Sp) 10 000 underskrifter fra Tunnelaksjonen. Øvrige fra venstre: Lars Buer (Røa idrettslag), Elin Horn Galtung (BU-leder), Janne Svegaarden (bystyret) og aksjonsleder Karoline G. Herlofsen.
I 2008 mottok statssekretær Erik Lahnstein (Sp) 10 000 underskrifter fra Tunnelaksjonen. Øvrige fra venstre: Lars Buer (Røa idrettslag), Elin Horn Galtung (BU-leder), Janne Svegaarden (bystyret) og aksjonsleder Karoline G. Herlofsen. Foto: ARKIVFOTO
Erik Lahnstein (Sp) beskylder dagens byråd for unnfallenhet når det gjelder Oslopakke 3.

RØA: – Dagens byråd er den største trusselen mot ny Røa-tunnel fordi man ikke vil erkjenne at Oslopakke 3 er underfinansiert, sier Erik Lahnstein, Senterpartiets andrekandidat til Oslo bystyre. Han var tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet og jobbet med Oslopakke 3 fra den posisjonen.

Del på Facebook

Lover for mye

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) har kritisert Arbeiderpartiet og SV for å så tvil om prosjektet.

LES OGSÅ: Rune Gerhardsen (Ap) står fast ved at Røatunnel skal bygges

– Vi ser hvordan Røa-tunnelen gang på gang er blitt utsatt. Hovedproblemet er politikere som lover langt mer enn de kan holde og som presenterer urealistiske planer. Røslands problem er at Oslopakke 3 mangler 3,8 milliarder kroner bare i 2013, 2014 og 2015 for å gå i balanse.

– Finner man ikke disse pengene må Røa-tunnelen og andre prosjekter utsettes. Røsland kaster derfor blår i velgernes øyne når han uttaler seg som om en utbygging av tunnelen kan gå som planlagt, sier Lahnstein, som selv er fra Røa.

LES OGSÅ: Røsland vil redde Røa-tunnel

Økte bompenger

59 milliarder 2010-kroner skal brukes frem til 2028 på finansiering av vei og kollektivtiltak i Oslo og Akershus. 45 milliarder skal betales av bilistene gjennom bompenger. I tillegg planlegges ny t-banetunnel fra Majorstua til Tøyen som ikke er en del av Oslopakke 3.

– Bare for å gjennomføre de prosjektene som allerede ligger i Oslopakke 3 vil man trenge 40 til 60 milliarder kroner mer enn det man dag har. I tillegg må vi finne rom for bygging av ny t-banetunnel og andre helt nødvendige kollektiv- og sykkelprosjekt. Resultatet blir økte bompenger og en beinhard prioritering av prosjekter.

– Prioritering av prosjekter og hvordan man skal skaffe penger til videre samferdselsprosjekter vil dominere debatten de neste fire årene, sier Lahnstein, som mener det er uredelig å ikke ta debatten før valget.

LES OGSÅ: – SV og Ap behandler oss som smurfer

De mest kostnadseffektive

– Med dagens underfinansiering må vi prioritere de prosjektene som er mest kostnadseffektive for å sikre fremkommelighet og endret transportmiddelfordeling. Det betyr at mer av pengene må gå til kollektiv og sykkel. Veiprosjekter må vente. Vi må vurdere utsettelse av E18.

Lahnstein tror bompengeinntektene årlig må økes med 50 til 60 prosent for å dekke overskridelsene i Oslopakke 3.

– Selv om staten bidrar, må vi også lokalt stille opp med mer penger for å få regnestykket til å gå i hop. Jeg tror og håper at vi får en økning av bompengene slik at vi slipper å utsette viktige prosjekt. Selv ønsker jeg en mer rettferdig fordeling av bompengebelastningen med flere bompunkter, sier Lahnstein.

SAGAEN OM RØATUNNEL:

Jublende glad for Røatunnel – i 2010

Dørum: – Viktig og nyttig – i 2010

Elvestuen: – SV har skapt usikkerhet – i 2010

Lerberg: – Jeg er skuffet over eget parti – i 2010

- Kan ikke vente med Røa-tunnel – i 2009

- Skal ha kakefest i tunnelen! – i 2009

Kjendiser i fakkelstafett for Røatunnel – i 2008

– Røa-tunnelen kommer! – i 2008

"Liksom-åpning" av Røatunnel – i 2007

- Prekært på Røa – i 2007

10 000 underskrifter – i 2007

Tunnel nå! – i 2006

Endelig Røatunnel – i 2006

Nærmere Røatunnel – i 2006

Røatunnel i 2008 – i 2006

AP for Røatunnel

Ny giv for Røatunnel – i 2005

Galtung: - Politikerne kan ikke sove – i 2005

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere