RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Her er folk fargeblinde


GlaDE: Christian Jhuan, Jon Andreas Irgens og Nvar Sadi Ali (foran) sammen med resten av klasse 3a på Møllergata skole. Foto
GlaDE: Christian Jhuan, Jon Andreas Irgens og Nvar Sadi Ali (foran) sammen med resten av klasse 3a på Møllergata skole. Foto
Det sier rektor på Møllergata skole. Den glade gjengen i 3a rekker nesten ikke å ramse opp alle nasjonaliteter som er representert i klassen.

MØLLERGATA: Det er kaldt og glatt i skolegården, men barna leker høylytt i storefri. Dittoslo har tatt turen til sentrumsskolen som i årevis har vært kjent for å ha en sterk flerkulturell profil- både blant elever og lærere.

Ifølge tall fra Utdanningsetaten har hele 80,4 prosent av elevene på Møllergata et annet morsmål enn norsk og samisk i det nylig påbegynte skoleåret.

SE OVERSIKT OVER ALLE BYENS SKOLER HER

Å samle klassen for en prat om det flerkulturelle miljøet er ikke bare lett, når et etterlengtet frikvarter har begynt.

– Tenker dere noe på at det går mange elever her med forskjellige nasjonaliteter?

– Nei, eller jo.. Eller egentlig ikke, sier en av elevene.

– Jeg synes vi er heldige, sier en jente før hun løper avgårde ut i den glatte skolegården.

Hun har foreldre som kommer fra Somalia.

Hele verden på «Mølla»

Så begynner de å ramse opp bare noen av landene som er representert i klassen bestående av 18 elever.: Pakistan, Somalia, Spania, Portugal, Sverige, Marokko (med to k-er, må vite).... og mange flere nasjoner.

– Jeg er den eneste fra Kurdistan på hele skolen, sier en engasjert Nvar Sadi Ali. Han synes det er litt stas.

Gutta er mer interessert i å snakke om navnene til de andre i klassen, som innebærer kreative versjoner av kjente fotballspillere, enn flerkulturelt miljø.

William Zhang forteller at han har foreldre fra Kina, mens Christian Jhuan Bertelsen har spansk mamma og norsk pappa. En annen gutt sier at foreldrene er fra Sverige og Portugal, så her er utallige kombinasjoner av flere kulturer representert, også i en og samme famile.

Multikulturelt

– Folk er fargeblinde her på Møllergata, sier rektor Alf Thomas Ringdal.

Han mener at elevene ikke tenker noe særlig på at byens eldste skole er multikulturell, akkurat slik som dagens samfunn.
– Det har den vært siden 1970-tallet, sier han.

Rektor mener at det høyst sannsynlig hadde vært flere reaksjoner for fire ti-år tilbake enn i dag.

Praktisert segregering

Men selv på Møllergata har det ikke bare vært rosenrødt, da det for et par år tilbake ble kjent at en del av foreldrene ved skolen ønsket å segregere elever utfra etnisitet.

Alle etnisk norske elever ble satt sammen i én klasse på 1.trinn, noe som bryter opplæringssloven. Dette var ifølge daværende rektor Eva Kjøge et engangstilfelle, hvor det var få etniske norske elever på trinnet, og de valgte da å sette alle i én klasse.

- Det ble gjort av hensyn til elevene. På grunn av de kulturelle forskjellene, har vi valgt å gjøre det på denne måten, sa Kjøge til fagbladet Journalen.no i 2011.

I likhet med Bjerke videregående skole, som også ville skille etnisk norske elever fra minoritetsspråklige elever på samme tid, har byens eldste barneskole ikke bare solskinnshistorier å formidle.

– Jeg kan ikke uttale meg om denne saken for da var jeg ikke rektor. Men for noen foreldre var det nok et tema, sier Ringdal.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere