– Herlig å styre dagen selv!

Skolekameratene fra Oslo Montessoriskole, fra v:Haakon Stenmark (Gulleråsen), Eiliv Nilsen Lundal (Kjelsås) og Philip Ditlefsen (Vindern) er også fotballkompiser. Kristin Tufte Haga

Skolekameratene fra Oslo Montessoriskole, fra v:Haakon Stenmark (Gulleråsen), Eiliv Nilsen Lundal (Kjelsås) og Philip Ditlefsen (Vindern) er også fotballkompiser. Kristin Tufte Haga

Eiliv Nilsen Lundal trives veldig godt på Oslo Montessoriskole. – Noe av det beste er det å få legge opp skoledagen helt selv! sier sjetteklassingen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Eiliv og mamma Katrine Nilsen har mye positivt å si om montessori. Kristin Tufte Haga

OSLO: Forrige uke skrev NAB om Heltberg Gymnas i Nydalen, som neste år blir den første Montessori-videregående i Norge. Nå har avisen møtt Eiliv Nilsen Lundal, fra Kjelsås, som er elev ved Oslo Montessori grunnskole. Og Eiliv liker godt å gå på privatskolen.

– I tillegg til at vi får legge opp dagen selv, får vi også velge de fagene vi skal jobbe med i løpet av dagen – det er ikke noe fastsatt timeplan for hver dag. Det synes jeg er en fin måte å drive med skolejobbing på. Og så har vi ansvaret for at vi kommer oss gjennom det vi har fått beskjed om på forhånd, gjennom "leksjonene", hvor vi blir satt inn i det forskjellige stoffet, sier Eiliv, som nå går i sjetteklasse på Montessoriskolen, på Vettakollen.

Fint med ansvar

Eiliv liker godt det å få ansvar.

– Jeg tror jeg har lært mye av det! For eksempel når jeg kommer hjem, så er det helt vanlig at jeg selv tar frem lekser og jobber med de til jeg er ferdig. Mamma og pappa trenger liksom ikke mase på meg med leksene. Jeg har skjønt at det er mitt ansvar å gjøre det jeg må i forhold til skolearbeidet.

En hel måned

Trinnblandingen er også helt OK. – sjette, femte og fjerde trinn jobber sammen.

– Vi samarbeider kanskje mest med femte – som er nærmest oss, men også med fjerdetrinnet.

Eiliv setter også pris på at skolen lar elevene få jobbe lenge om gangen med de forskjellige temaene og fagene.

– For eksempel nå skal vi bruke nesten hele maimåned på en særoppgave. Vi skal finne en person som har gjort noe veldig bra – for noe eller noen.

Og hvem skal du skrive om da?

– Jeg har ikke helt bestemt meg ennå. Egentlig har jeg lyst til å skrive om Eminem. Men vet ikke om han har gjort så mye bra for noe eller noen! Så det må jeg jo sjekke opp først da, forteller Eiliv, og legger til at han har norsk og matte som foreløpige favorittfag.

Respekt

Mamma Katrine Nilsen er selv montessoripedagog i barnehage.

– Maria Montessoris grunnfilosofi om respekt for barnet og barnets individuelle utvikling var det viktigste argumentet for å søke Eiliv inn. På montessoriskolen får han lov til å utvikle sine evner og personlighet på sitt nivå, og i sitt eget tempo, sier Katrine som også roser trinnsamarbeidet, og friheten barna har til å bevege seg i klasserommet; barna har ingen fast plass, men kan finne den plassen de selv synes er best å arbeide på.

– Og det at de kan jobbe lenge med et tema, er jo med på at barna finner roen og konsentrasjonen.

– I tillegg synes jeg Montessori-materialet er veldig bra lagt opp. Eksempelvis at matten er selvkorrigerende. Det gjør det jo mye lettere for elevene å arbeide på egen hånd.

"Grace and courtesy"

– Høflighet og god oppførsel blir lagt stor vekt på – og det er bra! Faktisk har Montessori dette som et eget "program". Jeg opplever også at Montessori-barna blir trygge og selvstendige, og ikke minst at de utvikler ansvar for egen læring. Men klart det hjelper mye å ha så dyktige lærere "i ryggen", sier Katrine og legger til det selvsagt blir litt kjøring når man har barn på en skole som ikke ligger rett i nærheten.

– Men vi har ikke opplevd det som noe problem. Heller ikke i forhold til nærmiljøet har dette skapt noen vanskeligheter.

Kunne godt vært flere

Høsten 2011 er det ungdomsskole for Eiliv – eventuelt også på Oslo Montessori-skole. Men Eiliv er litt usikker.

– Det eneste jeg synes er litt dumt her – og som de har på andre skoler – er mange flere elever på eget trinn. Her er sjette, femte og fjerdetrinn til sammen rundt 75 elever. Jeg savner både flere gutter og jenter på eget trinn. Men jeg er ikke helt sikker ennå på hvor jeg går ungdomsskolen ennå. Vi får se!

LES OGSÅ: Heltberg gymnas - første Montessori-vgs. i Norge

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.