RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Ingen optimal løsning


Dersom Alnaelva skal opp, må den pumpes. Det er foreløpig uklart om noen vil ta regninga (Arkivfoto).
Dersom Alnaelva skal opp, må den pumpes. Det er foreløpig uklart om noen vil ta regninga (Arkivfoto).
Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) avviser at man har gitt opp å få Alnaelva opp i dagen.

ALNABRUTERMINALEN: Da byrådet la fram nytt forslag til reguleringsplan i forrige uke, var det i realiteten et forslag basert på Statsbyggs alternativ 1B, med noen mindre endringer.

– Vi har utredet hvordan vi kan få elven opp i kulvert, men det viser seg å bli vanskelig. En elv renner ikke naturlig oppover, sier Bård Folke Fredriksen.

Pumpeløsning

Dermed må Alnaelva pumpes dersom den skal opp i dagen på strekningen gjennom terminalen.

Da bystyrepolititikerne fra Ap, Høyre og Frp i juni 2009 garanterte for utbygging av Alnabruterminalen, var kravet utbyggingsavtaler hvor Posten måtte si seg villige til å finansiere deler av elveløsninga.

Det har man nå gått bort i fra. I stedet utfordres Staten til å bli med i spleiselag med Oslo kommune for å få opp elva. Folke Fredriksen viser til at både NSB og Posten eies av Staten.

– Vi har kontaktet Staten og utfordret dem, ettersom det var de som i sin tid la Alnaelva i rør, sier Folke Fredriksen.

Miljøgevinst

Folke Fredriksen understreker miljøgevinsten med å få mer av transporten over fra bil til bane.

– Dette vil være en god løsning. Vi har ikke gitt opp å få opp elva, men ser at det er utfordrende høydeforskjeller, sier han.

Er dere fornøyd med forslaget, eller er dette en nødløsning?

– Vi skulle ønske vi hadde funnet en bedre løsning for elva, men det er ikke lett å få den opp i dagen. Vi har sett på flere alternativer, blant annet muligheten for å fjerne deler av terrenget. Men det ville blitt 100.000 lastebillass som da måtte kjøres bort, og dette ville vært en betenkelig måte å gjøre det på, sier han.

Sammenhengende turvei

Dersom elva ikke kommer opp gjennom terminalområdet, skal det likevel legges til rette for en sammenhengende turvei.

– Dette er ingen optimal løsning, men vi har fått et bra terminalområde. Og vi vil uansett få et godt tur- og sykkelveinett som kan kobles med Nyland Syd og Alnaelva, slik at vi får et forlenget turveidrag. Så får vi se om det er stemning for en pumpeløsning senere, sier han.

Alfasetveien er foreslått utvidet til firefeltsvei. Men en eventuell direkteadkomst fra E6 inn til Alnabruterminalen må vente.

Etter det Lokalavisen Groruddalen kjenner til vil forslaget fra byrådet bli behandlet i bystyret i løpet av februar/mars. Etter all sannsynlighet vil det være politisk flertall for forslaget. Saken behandles i bystyrets byutviklingskomiteen i dag, onsdag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere