– Ingen problemer på Grorudbanen

ENDELIG: Mandag åpnes Grorudbanen igjen etter å ha vært stengt i 12 uker.

ENDELIG: Mandag åpnes Grorudbanen igjen etter å ha vært stengt i 12 uker. Foto: Arkivfoto

– Det er for tidlig å si hvordan utviklingen på reisene vil være her, mener Ruter.

Klikk på bildet for å forstørre.

På denne strekningen kjøres buss for bane på Grorudbanen. Foto: Foto: Ruter

GRORUDDALEN: Ruter regner ikke med noen problemer med åtte busser hvert kvarter i rushtiden når oppgraderingen av Grorudbanen pågår. Den og første dagen har så langt gått smertefritt.

Mandag 24. juni startet arbeidet med Grorudbanen som skal binde den nye t-baneforbindelsen mellom Sinsen og Økern, som vil komme inn på Grorudbanen ved Hasle (Lørenbanen).

Lørenbanen vil altså forbinde Grorudbanen med Ringen, dette vil gi økt kapasitet til hele banenettet, og blir da et viktig bidrag i utvikling av T-banen i Oslo.

– Anbefaler litt ekstra tid

– På første dagen har vi ikke fått inn noen spesielle meldinger, og det har gått helt greit med første dagen på buss for bane, opplyser kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Tvedt Andersen.

Skoleferien har akkurat startet i Oslo, og det merkes på t-banelinjen som frakter titusener fra Groruddalen og inn til byen.

– Ettersom skoleferien har startet, er det litt roligere på banen. Det er for tidlig å si hvordan utviklingen på reisene vil være her, og vi anbefaler at folk beregner litt ekstra tid, sier Andersen.

LES OGSÅ: Tomt når t-banen stenger 24. juni

LES OGSÅ: Stenger t-banen i tolv uker

Følger utviklingen

Ruter er ikke bekymret så langt, og har satt opp det de mener er nok i rushtiden;

– Det kjøres seks leddbusser og to solobusser hvert kvarter i rushtiden, men vi følger også svært nøye med på utviklingen og vil eventuelt starte tiltak om det viser seg at det ikke er tilstrekkelig med disse bussene, sier Andersen.

I tillegg til sammenslåingen av Grorudbanen og Lørenbanen, vil stasjonene Romsås, Stovner og Vestli pusses opp mens arbeidet pågår. Det er forventet at oppussingen er ferdig 22. september.

LES OGSÅ: Her er prisen på Lørenbanen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.