Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Jeg sykler med livet som innsats

Helle Strindberg vil ha sykkelfelt i Bygdøy allé. Foto: Anne Marie Huck Quaye
Helle Strindberg vil ha sykkelfelt i Bygdøy allé. Foto: Anne Marie Huck Quaye
Det sier beboer Helle Strindberg som er opprørt over alle bussene i Bygdøy allé og mangel på sykkelveier.

kj

BYGDØY ALLE: – Jeg sykler daglig, sier Helle Strindberg som ikke er imponert over syklistenes hverdag i bydelen. hun forteller om busser som kommer kjørende i høy fart, og som gjør det utrygt å sykle i veien.

– Se, de sykler med livet som innsats, sier hun og peker på to modige syklister som kjører rett ved bussene.

Trenger sykkelvei

Det er ingen tvil for Strindberg, som er vara i styret Syklistenes Landsforening og Frogner-beboer, hva løsningen er – rett og slett sykkelveier i Bygdøy allé

– Gjerne på innsiden av trærne, sier hun. Et annet problem syklistene møter i Bygdøy allé er de mange gamle vannrennene som deler opp fortauet på en brutal måte på cirka hver 10. meter.

– Det gjør det veldig vanskelig å sykle, bekrefter Strindberg som foreslår mer moderne flate vannrenner.

Les også: – Politikerne tåkelegger sykkelsaken

Strøksgate-ikke sykkel

Samferdselsetaten har foreslått en plan med tre alternative løsninger, og har gått inn for den som bortprioriterer sykkelfelt i Bygdøy allé, forteller Aslaug M. Vassbotn, overingeniør i Samferdselsetaten.

Hun forteller at de ikke ville foreslå et sykkelfelt på innsiden av trærne i alleen, som spiser noe av fortauet.

– Det har skjedd alvorlige ulykker i Rådhusgaten hvor bilister ikke legger merke til syklistene, sier Vassbotten som forteller om alternativet som går ut på å gjøre Bygdøy allé om til strøksgate.

– Vi vil prioritere butikkene og vareleveringer fremfor kollektivfelt og sykkelvei i Bygdøy allé, sier Vassbotn. Det betyr videre at ingenting vil skje på et par år, etter at arbeidet med senketunnelen i Bjørvika og sentrumstrafikken har stabilisert seg. Bydelen har gått inn for samme løsning, mens Syklistenes Landsforening vil ha sykkelfelt.

Kollekttivtrafikken vekk

Syklistenes Landsforening har utarbeidet et forslag hvor det både er plass til sykkelfelt i begge retninger og varelevering til butikker, uten at dette vurderes videre av etaten. Nå venter Samferdselsetaten på svar fra byrådsavdelinget for miljø og samferdsel. Det som er sikkert er at kollektivfeltet skal vekk.

– Det betyr at flere av bussene må gå E18 om noen år. Noen lokalbusser vil gå i Bygdøy allé, sier Vassbotten. Hun forteller at sykkelveien langs ved Frognerstranda skal utarbeides, fremfor sykkelvei i kastanjealleen.

Les også: – Oslo er en sykkelversting

30 år på etterskudd

Bygdøy Allé er en veldig viktig lenke i de vedtatte hovesykkelveinettet for Oslo, som for første gang ble vedtatt i 1990, andre gang i 1999. Hele hovedssykkelveinettet skulle ha vært ferdig utbygd i 2008, inkludert sykkeltilrettelegging i Bygdøy allé.

Denne traseen i hovedsykkelveinettet heter «Rute Bygdøy». Siste ledd i denne planen er nå å fullføre sykkelveier fra Dronning Blancas vei til Frognerkilen.

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!