*Nettavisen* Nyheter.

– Mennesker skal lykkes

Irene Dahm og Gro Egerdahl forteller at Fossheim verksteder har både intern arbeidspraksis og eksterne samarbeidspartnere innenfor mange felt. Foto: Trine Dahl-Johansen

Fra høsten skal inntil 15 av Bydel Østensjøs brukere på arbeidstrening til Fossheim verksteder på Hasle. Nordstrands Blad har fått vite litt mer om hva slags tilbud de kan vente seg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Et eget jobbsenter med mange datamaskiner og telefoner hjelper brukerne å ta kontakt med potensielle arbeidsgivere. Foto: Trine Dahl-Johansen

Klikk på bildet for å forstørre.

– Mennesker til å lykkes – i en eller annen form – der de er i livet, sier Gro Egerdahl. Foto: Trine Dahl-Johansen

Klikk på bildet for å forstørre.

Irene Dahm og Gro Egerdahl ønsker de nye brukerne fra Bydel Østensjø velkommen. Foto: Trine Dahl-Johansen

ØSTENSJØ/HASLE: De to siste årene har Abildsø gård hatt arbeidstreningen for Nav i Bydel Østensjø. Som Nordstrands Blad har skrevet om tidligere i sommer, har flere vært kritiske til at tiltaket flyttes ut av bydelen og at den nye ordningen kanskje ikke er så lønnsom på lang sikt.

LES OGSÅ: NAVSUKSESS DROPPES

Flere strenger

Ledelsen ved Fossheim verksteder har vært på ferie til nå, men nå som ferien er over, åpner gjerne dørene for Nordstrands Blad og forteller om driften.

– Fossheim verksteder ble startet som en vernet bedrift for 40 år siden og var det helt fram til 2005. Da utvidet vi tilbudet på Hasle. I dag tilbyr vi også arbeidspraksis både internt og eksternt for ulike grupper. Noen får hjelp til en varig plass i arbeidslivet, mens andre trenger hjelp til kartlegging, for å finne ut hva de ønsker å jobbe med, eller hva slags muligheter de har, forteller Irene Dahm og Gro Egerdahl.

De er henholdsvis personal- og attføringsleder og avdelingsleder for tiltakene Arbeidspraksis og Arbeid med bistand.

LES OGSÅ: BRUKER JEANETT SVARDALS INNTRYKK AV ARBEIDSTRENINGEN

Mennesker skal lykkes

Fossheim verksteder har 3000 kvadratmeter å boltre seg på. På den ene siden har de den vernede bedriften. På den andre siden finner man de nyere tiltakene.

– Vi legger vekt på at brukerne skal ivaretas. Vi har en visjon om at vi skal få mennesker til å lykkes – i en eller annen form – der de er i livet. Det kan være man må ha mange delmål og brukerne skal ha muligheten til å lykkes underveis. Alle har en fast kontaktperson gjennom hele tiltaket.

LES OGSÅ: - FLYTTING ØDELEGGER SELVTILLITEN

I artikler Nordstrands Blad har skrevet tidligere har det virket som om Fossheim verksteder ikke har erfaring med denne typen arbeidstrening. Det stemmer ikke.

– Vi har fem års erfaring med å få folk tilbake til arbeidslivet og kan vise til gode resultater. Vi har hatt 40 personer på arbeidspraksis og 24 på arbeid med bistand for å få fast jobb. De to siste årene har 16 stykker kommet seg ut i arbeidslivet, sier Irene.

Ulike bransjer

– Tilbudet hos oss er individuelt tilpasset. Vi møter brukerne der de er, enten man ønsker å gå rett ut i praksis, eller føler man trenger litt kursing først, forteller Irene videre.

I det ordinære arbeidsmarkedet samarbeider de med en rekke ulike bransjer, blant annet butikker, plantesenter, byggevarehus, helse- og omsorgstjenester, bilpleie, arbeid med dyr, eldre og funksjonshemmede, barn, skoler og forlag.

– Om noen har et ønske om å prøve seg i et annet jobbområde enn det vi har i kontaktnettet vårt, er det vår jobb å hjelpe brukeren med å finne dette. Vi strekker oss langt for å finne en ordning som brukeren er komfortabel med, sier Gro.

I utgangspunktet ønsker de at brukerne skal ha intern arbeidstrening i bedriften i seks uker. Årsaken er at veilederne skal bli kjent med brukerne.

– Noen har allerede et arbeidsforhold når de kommer, og da ser vi selvfølgelig bort fra denne regelen, hvis det er muligheter for fast jobb der.

I anbudsrunden var Fossheim verksteder klart billigst. De mener det skyldes at de er en stor og veletablert bedrift.

– Det er mange ting vi ikke trenger å etablere, fordi vi allerede har lokalene, samarbeidspartnerne og administrasjonen. I tillegg har vi mye ressurser på huset. Vi har egne ansatte som er sertifisert til kursing innen emner som blant annet data, personlig økonomi, kosthold, helse og livsstil, samt en som er sertifisert coach. Vi har lagt ned betydelige midler i kompetansen til de ansatte. Alle har for eksempel tatt et basiskurs i attføring, noe som er et høyskolestudium, forteller Irene.

LES OGSÅ: VELGER DET SOM BEST DEKKER BEHOVET

Kvalitetssikret

De er begge opptatt av å få fram at alle tjenestene de tilbyr er kvalitetssikret.

– Vi har akkurat bestått EQUASS (European Quality in Social Services) med glans, sier Irene.

EQUASS er et europeisk system for kvalitetssikring av velferdstjenester med ekstern revisjon og sertifisering. Det gir tjenesteleverandører i velferdssektoren anledning til å sikre kvaliteten av tjenestene overfor brukere og andre samarbeidspartnere.

De har jevnlige anonyme brukerundersøkelser og tilbakemeldingene er at de er godt fornøyd både med kvaliteten og det faglige.

– Ca. 85 prosent er fornøyd med tilbudet de får hos oss. EQUASS-kravet er at man skal ha 60 prosent fornøyde brukere, sier Gro.

Vår jobb kan være at brukerne skal motivere seg tilbake til arbeidslivet. Vi skal også kartlegge hva lags hindringer som står i veien. For noen kan det være penger, for andre at de ikke tør å ta kollektivtransport. Noen har syk mann eller syke barn, mens andre ikke har noen til å passe barna. En bruker hadde behov for tannbehandling, fordi tannhelsen var svært hemmende på livskvaliteten. Det er mange grunner til at noen kan trenge hjelp for å komme seg ut i arbeidslivet. Brukerne skal benytte sine egen ressurser. Vi skal være veiledere og støttespillere. Det handler om at man skal få tro på seg selv, samt å bli sett og hørt.

Variert tilbud

Det er til høsten østensjøbrukerne skal komme, men Irene og Gro åpner gjerne døren litt tidligere, for vise NB hvordan de har det. De viser vei gjennom et jobbsøkesenter med datamaskiner og telefoner, så brukerne kan kontakte potensielle arbeidsgivere, skrive søknader og lage CV. Der går det faste kurs hver uke. De har en interne arbeidspraksis på områder som kantine, pakking og montering, sjåfør/hjelpemann, miljøarbeider, renholdsassistent og vaktmester.

– Vi forsøker å ha variasjon i arbeidsoppgavene. I tillegg kommer Elixia hit en gang i uka for å trene alle. Og så har vi et kreativt verksted, som er et supplement. Der kan de som ønsker det male, tegne, strikke, lage smykker, tove etc. Brukerne må gjerne komme hit og se. Ta kontakt med en av oss! For denne gruppa skal vi har fokus på ekstern praksis og ser gjerne etter ting i nærheten av der de bor. Vi har mange brukere fra for eksempel Søndre Nordstrand og Nordstrand, som har arbeidstrening i sin hjembydel. Noen brukere legger mest vekt på å komme seg ut i en eller annen jobb, men for andre vil det være viktigst å finne noe i nærmiljøet. Det aller beste er om brukeren selv gjør litt research og er aktiv i sin egen prosess. Her får man ikke ting levert på et sølvfat, men vi finner løsningene sammen med brukerne.

LES OGSÅ: -HJELPER MEG Å SE MULIGHETENE

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.