*Nettavisen* Nyheter.

– Miljøgaten har tatt altfor lang tid

Det borgerlige budsjettforliket har sørget for at det sammen med tidligere bevilgninger nå satt av 20 millioner kroner til miljøgate Sognsveien. Prosjektet er dermed fullfinansiert, og må gjennomføres så raskt som mulig, mener Ola Elvestuen (V). Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Alle pengene til miljøgate i Sognsveien er bevilget, og arbeidet må komme i gang snarest mener Ola Elvestuen (V).

Klikk på bildet for å forstørre.

Samferdselsetatens forslag til miljøgate i Sognsveien. 3 meter brede kjørefelt, 1,4 meter brede sykkelfelt, fortau på 3,11 og 2,54 meter. Foto: Fra Saksdokumentene til Prosjekt miljøgate Sognsveien

Klikk på bildet for å forstørre.

Plan- og bygningsetatens "alléforslag". 3 meter brede kjørefelt, 1,5 meter brede sykkelfelt, fortau med minimumsbredde 2,72 hver, beplantet med allétrær. Foto: Fra Saksdokumentene til Prosjekt miljøgate Sognsveien

ULLEVÅL: Budsjettforliket mellom Høyre, Frp, Venstre og KrF denne uken, sikrer 6,5 millioner kroner til miljøgate i Sognsveien. Prosjektet har versert i ti år. Dermed er det tidligere bystyrevedtaket fullfinansiert med til sammen 20 millioner kroner.

Smalere veie, lavere fart

– Helt siden Blinderntunellen ble skrinlagt, har man snakket om miljøgaten i Sognsveien. Det var en forutsetning at Sognsveien skulle miljøoppgraderes, men lite har skjedd, sier leder av Venstres bystyregruppe, og lederen av byutviklingskomiteen, Ola Elvestuen.

LES OGSÅ: John Colletts plass er bydelens farligste kryss: - Farten må ned!

Samferdselsetaten og Plan- og bygningsetaten har utarbeidet to miljøgatealternativer mellom John Colletts plass og Ullevaal stadion. Begge reduserer veiens bredde, og tilrettelegger for sykkeltrasé og opphøyde gangfelt med beplantning. I et av alternativene fremstår Sognsveien som en allé. Brede veier innbyr til fart, mener Elvestuen.

– Når veien bygges om til en annen standard tvinges bilistene til å redusere farten. Fokuset i trafikkbildet flyttes over til de gående og syklende, sier han.

– Må gjennomføres

Venstre har jobbet for miljøgate i Sognsveien i mange år. At det ikke har skjedd noe før må byrådet ta ansvaret for. Saksbehandlingen har tatt altfor lang tid, og det kan ikke aksepteres. Jeg mener at når vi sier at vi skal gjøre noe, så må vi også gjennomføre det. Det har ikke vært aktuelt for oss å gi opp denne saken. Det er gledelig at prosjektet nå er fullfinansiert, og jeg vil fortsatt følge det nøye slik at det kan realiseres raskt, sier Elvestuen.

Ombyggingen av John Colletts plass til rundkjøring er allerede i gang, og skal stå ferdig i løpet av desember.

LES OGSÅ: Slik blir "nye" John Colletts plass

Målet er at den, sammen med miljøgaten, skal bedre trafikksikkerheten for alle trafikanter.

LES OGSÅ: BU ønsker miljøgate helt til Kirkeveien

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.