– Nå har vi fått prisen på TT-skandalen

TT-TRØBBEL: Bytte av TT-leverandør har vært forfulgt av problemer. Nå blir ikke opsjonen på forlengelse av avtalene med transportørene benyttet og byråd Cecilie Brein vil se på hele TT-tilbudet på nytt.

TT-TRØBBEL: Bytte av TT-leverandør har vært forfulgt av problemer. Nå blir ikke opsjonen på forlengelse av avtalene med transportørene benyttet og byråd Cecilie Brein vil se på hele TT-tilbudet på nytt. Foto: ARKIVFOTO

Oslo kommune benytter ikke opsjonen på forlengelse av kontrakten med TT-transportørene. Samres fortsetter koordineringen av turene.

– SKANDALE: Ingrid Balterzen (Rødt) mener ekstrabevilgningen sier noe om størrelsen på TT-skandalen.

FORLIK: Aud Kvalbein (KrF) mener det er viktig at ikke bydelene må ta den ekstra TT-regningen. Foto: ARKIVFOTO: ØYSTEIN DAHL JOHANSEN

OSLO: I januar i år overtok svenske Samres kjørekontoret for TT-tjenestene for Oslo kommune etter å ha vunnet den pålagte anbudsrunden mot Konsentra.

Del på Facebook

Det tok ikke lang tid før problemer oppsto og klagene rant inn fra sinte og frustrerte brukere.

LES OGSÅ:

Totalt kaos for ny TT-kjøring

Krever opprydding i TT-skandalen

Nå har Oslo kommune besluttet å ikke benytte seg av den avtalte opsjonen på ett års forlengelse av kontrakten med transportørene som benyttes.

Går bedre

– Vi skal nå se på nytt på det samlede transporttilbudet, altså sammensetningen av spesialbiler og drosjer, sier eldre- og helsebyråd Cecilie Brein (FrP).

Hun sier videre at Oslo kommune må lastes for deler av problemene fordi det manglet brukerinfo på 1300 TT-brukere da Samres overtok i januar.

LES OGSÅ:

Går aldri tilbake til gammel TT-ordning

– TT-omleggingen har vært rot fra ende til annen

– Det går heldigvis bedre nå. Den gjennomsnittlige forsinkelsen er på rundt 2 minutter og vi har sett bort fra samkjøringsmålet på 2,7, sier Brein.

Kontrakten med Samres løper til 1.1.2013.

Kompenserer 20 millioner

I anbudskonkurransen la begge tilbyderne frem gode tilbud, men det var prisen som til slutt ble avgjørende for at Samres fikk kontrakten.

Bydelene i Oslo har hatt store ekstrakostnader blant annet til alternativ transport for brukere som ikke har fått det tilbudet de har krav på fra Samres.

Budsjettkameratene i Oslo kommune, Høyre, Frp, Venstre og KrF, ble denne uken enige om et budsjettforlik. I forliket ligger det 20 millioner kroner til bydelene i kompensasjon for disse ekstra kostnadene.

Tror kostnadene er høyere

– For KrF har det vært viktig at ikke bydelene skal ha ekstrakostnader i forbindelse med TT-ordningen. Jeg tror kostnadene er høyere enn de 20 millionene vi nå har bevilget, sier KrFs gruppeleder Aud Kvalbein.

Byrådet er nå bedt om å utrede kostnadene og legge dem fram i forbindelse med budsjettforhandlingene som starter i september.

– Dårlig styring og dømmekraft

– Jeg synes det er interessant at vi nå har fått prisen på TT-skandalen og jeg regner med at det kommer til å bli dyrere, sier Ingrid Baltzersen som sitter i Samferdsels- og miljøkomiteen for Rødt.

Rødt presset på for at byrådet skulle si opp TT-avtalen tidligere i år, men fikk ikke gehør for dette. De tar likevel den ikke benyttede opsjonen som en liten seier.

– Byrådet ønsker å konkurranseutsette alt mulig, men de klarer ikke å håndtere dette. Dette er bare en av mange skandaler som viser at byrådet har dårlig styring og dårlig dømmekraft, sier Balterzen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.