– Naboen ble mildt sagt imponert

Stilig: Den nye Citröen DS4 er ikke bare stilig - den er også tøff.

Stilig: Den nye Citröen DS4 er ikke bare stilig - den er også tøff. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen

Naboen var oppriktig begeistret da vi forrige uke rullet inn hjemme med den nye Citröen DS4.

SUV-likhet?: Ved første øyekast kan man øyne SUV-likheter i den nye Citröen DS4.

OSLO: Naboen var oppriktig begeistret da vi forrige uke rullet inn hjemme med den nye Citröen DS4.

Nå skal det sies at hun ikke akkurat er vant med det nyeste. Sammenliknet med hennes gamle, slitne Passat er omtrent alt som stjerner i øynene.

Del på Facebook

Men denne gangen var hun ekstra imponert. Flere runder rundt bilen, og spørsmål om hun kunne få prøvesitte må vi ta som et signal på at dette var et kjøretøy som falt i smak.

Helt fornøyd var hun imidlertid ikke med bagasjerommet. Men det skyldes at hun er småbarnsmor og skal ha med seg stor vogn.

KLIKK HER, OG LES ALT OM BIL OG TRAFIKK I OSLO!

Vårt yngste barnebarn var av samme positive oppfatning.

– Har farfar den fine bilen enda, spurte han sin farmor noen dager etter at han hadde vært på prøvetur.

Fin utsikt fra barnesetet bak var noe han satte pris på, og likeledes muligheten til å se en kråkeflokk fly over. Det store takvinduet var han imponert av. Likeledes det litt spesielle håndtaket på bakdørene. Det sitter skjult bak vinduet. Mindre begeistring var det over at bakvinduene ikke kunne åpnes.

Suksess?

Da Citröen kom med sin første bil i den nye DS-serie (DS2), var det helt klart at dette ikke skulle bli en modell-rekke i retro-klassen. Godt voksne vil huske den gamle Citröen DS. De nye bilene har ikke snev av likhet. Jo, forresten - det er jo et likhetstrekk. Både de gamle og de nye er spekket med utstyr.

Spennende skal det bli når nok en DS-modell kommer neste år. Har Citröen funnet frem til en suksess-rekke?

4-ern

Men det er altså DS4 vi nå har kjørt.

Stilig og noe spesielt design, meget gode kjøreegenskaper og høy komfort-faktor enten man sitter med styringa eller er passasjer. Og som nevnt - spekket med utstyr.

Det sparket friskt fra i vår prøvebil - sportsutstyrt med 160-hesters dieselmotor. Men det går også unna med 110 diesel-krefter. Vi skal ikke si noe om hva som nå sies om dieselbiler. De gir i alle fall bra effekt.

Det gjør også DS4-modellene med bensinmotor. Her er tre å velge mellom - 120 hk, 155 og 200 hester.

Komfort

Vi har allerede nevnt høy komfort-faktor. Selv om «vår» bil hadde sports-betegnelse, må vi nok si at DS4 heller mer mot komfort enn sport - noe den har arvet fra sin «fetter» C4.

Og at designerne har hatt anledning til å boltre seg, er det ingen tvil om. Bare en liten detalje var vi ikke 100% fornøyd med. Den blå lysfargen fra instrumentene kommer som gjenskinn i speilet utenfor på kveldstid. For hva kommer ikke opp i hodet når vi skimter noe blått i speilet?

Bilens utseende tilsier at her koster det penger. Men en titt på prislisten er ikke direkte skremmende. 250.000 for den enklest utstyrte med 120- hesters bensinmotor er ikke «gærent».

Og så får man bare se på kontoen om man både skal gå opp i utsyr og motorstørrelse. Toppmodellen med 160-hester´n diesel koster bortimot 370.000,-.

Uansett - vi er enig med naboen som uttrykte begeistring.

Så er det opp til kjøperne om dette skal bli en sukses. Uansett - DS-serien blir lagt merke til. Vi venter spent på den neste som blir enda et hakk større.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.