*Nettavisen* Nyheter.

– Nei til trikk og ja til buss på Nordstrand

VIL FJERNE TRIKKEN: Aina Stenersen og Andreas Svoor i Nordstrand Frp mener at bussen vil gi et langt bedre kollektivtilbud til folk på Nordstrand i fremtiden. Foto: Foto: Kristin Trosvik

– Oslo er forhistorisk når det kommer til trikken, sier Frp-politikerne Aina Stenersen og Andreas Svoor som vil bytte ut skinner med busstrasé.

Klikk på bildet for å forstørre.

FORSVARER TRIKKEN: Samferdselsbyråd Guri Melby.

Klikk på bildet for å forstørre.

TØFF MOT ASFALT: Stenersen og Svoor påpeker at trikkeskinnene ødelegger asfalten og kan være til bry for syklister og bilister. Foto: Foto: Kristin Trosvik

NORDSTRAND: Aina Stenersen og Andreas Svoor i Nordstrand Frp vil sette søkelyset på trikkens fremtid i Oslo. De vil begynne på Nordstrand.

– Vi sier nei til trikk på Nordstrand og ja til buss, sier Stenersen som er vara til Stortinget og bystyret. Politikerduoen mener at trikken er et lite fremtidsrettet transportmiddel.

De foreslår å fjerne trikkelinjen på Nordstrand og anlegge busstrasé på samme sted.

– Vi ønsker også å se på muligheten for en ekstra bilfil og/eller sykkelvei hvis man fjerner trikkeskinnene, sier Svoor.

Han poengterer at det har vært et ønske i bydelen om å utvide trikkelinjen til Hauketo.

– Med buss hadde det ikke vært noe problem, sier han.

LES OGSÅ: Nå stopper trikken i et halvt år

Ser mot Europa

Svoor og Stenersen har sett på driftskostnader for buss og trikk.

For trikken var kostnad per person per kilometer 4,85 kroner i 2013. Kostnaden for bybuss var under halvparten – 2,48 kroner.

– Med lavere utgifter så vil man kunne øke tilbudet og det er det behov for. Kapasiteten er sprengt, sier politikerne.

Stenersen mener Oslo henger etter på dette feltet:

– Se på andre storbyer i Europa, de har gått bort fra trikken. Oslo er litt forhistorisk i forhold til trikk, sier hun.

LES OGSÅ: Arbeidene med Ekebergbanen: Nå er huset og broen borte

Nostalgi og fornuft

Stenersen tror nostalgi er hovedgrunnen til at trikken består i Oslo.

– Men vi kan ikke la nostalgi komme foran sunn fornuft, sier Stenersen.

Hun påpeker også miljømessige forhold som at trikkens skinner ødelegger asfalten for syklister og bilister.

– Bussene har også blitt mye mer miljøvennlige og snart kommer el-bussene, sier Svoor.

– Vi ønsker å gi et signal til Ruter at vi ønsker at det i fremtiden skal satses mer på busser, sier Frp-duoen.

LES OGSÅ: Jernbanetorget stenger for trikk i ett år

– Vi trenger trikken

Samferdselsbyråd Guri Melby mener at Oslos kollektivtilbud er godt nettopp fordi det er bredt og dekker ulike behov.

– Vi trenger både busser, t-banen og trikken. De har ulike fordeler; bussen er fleksibel, banen går under bakken og trikken har stor kapasitet, sier Melby.

Hun tror det vil være en svært dårlig idé å erstatte trikken på Nordstrand med buss.

– Man vil trenge mange busser for å erstatte trikken, da får man et tog av busser, sier byråden og understreker at per i dag er trikken fortsatt det mest miljøvennlige alternativet.

– Vi jobber mot at bussene skal bli utslippsfrie innen 2020, men fortsatt er trikken miljøvinneren, sier hun og slår et slag for trikkens popularitet.

– Vi må ha et kollektivsystem som appellerer til ulike brukere. Vi vet at flere som velger trikk ikke vil kjøre buss, sier Guri Melby.

LES OGSÅ:

Ønsker trikkelinje til Tonsenhagen

Full splid om parkeringsforbud i Thereses gate

Aina Stenersen hånet med graffiti etter sexkjøpsparole

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.