RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Ny cruisekai vil bety mye for Oslo


Maritim direktør i Oslo Havn Paal J. Waage og Camilla Wilhelmsen (Frp) ønsker en ny cruisekai ved Hjortneskaia velkommen.
Maritim direktør i Oslo Havn Paal J. Waage og Camilla Wilhelmsen (Frp) ønsker en ny cruisekai ved Hjortneskaia velkommen. Foto: FOTO: Anita Bakk Henriksen
Det sier Camilla Wilhelmsen (Frp), som mener Oslo ikke lenger kan sitte på gjerdet og se på at cruisetrafikken i årene som kommer velger andre og mer lukrative havner i Skandinavia.

OSLO: – Dette er noe alle vil ha, og det er viktig for den videre utviklingen av cruiseturismen til Oslo. Vi ser at andre steder i Norge er på banen og bygger kaier for å ta i mot større og flere skip, og da kan ikke vi sitte på gjerdet, sier Camilla Wilhelmsen.

Del på Facebook

Bekymret for turismen

Hun er bekymret for at Oslo nå kan komme i en situasjon hvor vi må si nei til skip fordi vi ikke har nok kaiplasser, og kan risikere at det blir mer lukrativt for skipene å dra til Stockholm hvor de nå er i ferd med å bygge ny cruiseterminal, eller København som utvider sin terminal.

Wilhelmsen påpeker at det var et samlet bystyre som sa ja til cruise og fergeterminal på Hjortnes, og synes derfor er rart at Høyre nå reagerer på planene slik BU-leder Bjarne Ødegaard gjorde i oppslaget til Lokalavisen før sommeren.

Ødegaard reagerer der på utformingen av terminalbygget, og uttrykker i tillegg bekymring for småbåttrafikken ut til Bygdøy.

Påvirker ikke småbåter

Det er ikke maritim direktør i Oslo Havn, Paal J. Waage enig i.

– Småbåttrafikken vil gå som normalt til Bygdøy, og vil ikke bli påvirket på noen som helst måte, sier han.

Waage understreker at med den nye løsningen vil cruisebåtturistene øke fra 197.000 i 2007 til hele 347.000 i 2012.

– Og når hver turist legger igjen gjennomsnittlig tusen kroner per dag, sier dette litt om hvor mye det betyr for inntekten til Oslo.

Artikkel fortsetter under bildet

Slik vil den nye havnen se ut dersom Oslo Havn får det som de ønsker. ILLUSTRASJON: OSLO HAVN.

Snuhavn

Den nye cruisekaien vil i tillegg bli en snuhavn, slik at båtene både starter og ender sine turer i Oslo, noe som også vil gagne hovedstaden enormt.

– Turistene betyr så mye for byen, og det er helt spesielt at båtene kan legge til kais rett i hjertet av Oslo, sier Waage.

Wilhelmsen er heller ikke enig at de nye terminalbygget vil bli til sjenanse for dem som bor i nærheten.

– Det er ikke riktig som aksjonsgruppen fremstiller terminalbygget. Slik planene foreligger, skal dette bygget bli på to til tre etasjer, og det er ikke høyere enn det er i dag. I fjordbyplanen for øvrig for Filipstad, skal maksimal byggehøyde være på 8–10 etasjer med unntak av et mulig signalbygg på rundt 12 etasjer i vestre del. De som bor på Skillebekk bak Hjortnes vil jo da få best utsikt av alle, avslutter Wilhelmsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere