RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Oslo Havn bryter støyforskriftene bevisst


 
  Foto: Jacob Kirkevaag
– Det normale styreansvar ville jo vært at man stopper virksomheten inntil den kan utføres innenfor lovens rammer, sier Jørgen Dale som er en av mange berørte naboer.

BEKKELAGETt: Spiller det noen rolle for nattesøvnen hvilket parti du stemmer på ved kommunevalget, lurte Nordstrand Venstre på og inviterte til valgmøte på Nedre Bekkelaget skole.

Del på Facebook

Tariffavtale

Pøsende regnvær og like begredelig landskamp til tross, var det både mange lokalpolitikere og beboere som hadde møtt fram. 1.-kandidat for Nordstrand Venstre til bydelsutvalget Ane Wigers, innledet med å si at støyproblemene ikke hadde fått en løsning gjennom formalprosessen, men hadde store forhåpninger til handlingsplanen som ble lagt fram siste uke.

Møtet diskuterte praktiske løsninger i kjent stil uten å komme så mye lenger. Mest overraskende var kanskje at manglende tariffavtale var en av årsakene til de nåværende støyproblemene.

– Oslo Havn ønsker kontinuerlig drift på dagtid, men har ikke fått til en tariffavtale med Dampskibs-expeditørernes Forening, sa Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse.

Og her er det spisepauser det står på.

Styreansvar

At Oslo Havn bryter støyforskriftene er en gammel sak, like ens at de gjør det bevisst. En av de mange naboene som er støyplaget mente eierne, Oslo kommune, burde gripe inn.

– Det normale styreansvar ville jo vært at man stopper virksomheten inntil den kan utføres innenfor lovens rammer, sier Jørgen Dale. Styret for Oslo Havn er politisk oppnevnt, og Venstre har et av medlemmene.

– Vi har jobbet med å få til avtaler mellom arbeidstakere og arbeidsgivere for å få til en kontinuerlig drift, sier også Venstres Ola Elvestuen.

Litt håp

Alle i panelet roste beboeraksjonen for det utrettelige arbeidet og mente at den nye handlingsplanen var et resultat av dette.

– Regner ikke med noe bedre nattesøvn på kort sikt, men det virker som om det er bevegelse blant politikerne til å ville gjøre noe med det sier, Linda Würsthoff.

Litt lakonisk kommenterer hun diskusjonen om tariffavtaler:

– Vi holdes også våkne og vi har også helseskader av støy, men vi får ikke betalt, verken med eller uten nattillegg.

 

Informasjonssjef i Oslo Havn ønsker å presisere:

I dag har de som laster og losser båtene felles spisepauser flere ganger om dagen. Det gjør at kranene står stille i pausene. Det fører igjen til at unødvendig mye arbeid blir utført på kvelden og natten. Oslo Havn KF har fått en avtale med sine kranførere om at de kan spise på skift, slik at det ikke blir stopp i arbeidet. Også de ansatte hos de private operatørene på terminalen, er klare for å jobbe kontinuerlig.
 

Oslo Havn ønsker kontinuerlig drift på dagtid, fordi dette vil redusere støyen for naboene på kvelden og natten. Vi har fått til en avtale med våre egne ansatte. Det som gjenstår nå, er at laste- og lossearbeiderne får en lignende avtale med sin arbeidsgiver, Dampskipsexpeditørenes Forening. Vi er avhengige av at alle aktørene som jobber med lasting og lossing kan jobbe kontinuerlig, før denne ordningen kan iverksettes,


Hun mener at kontinuerlig drift er det viktigste enkelttiltaket for å redusere støyen fra havna på kvelden og natten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere