RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

-Parodisk tregt sykkelveinett


BU-leder i bydelen, Torunn Kanutte Husvik.
BU-leder i bydelen, Torunn Kanutte Husvik.
BU-leder Torunn K. Husvik (Ap) i Bydel St. Hanshaugen mener utviklingen av sykkelveinettet går så sakte at det begynner å bli parodisk.

ULLEVÅLSVEIEIN: BU-lederen er mektig irritert. Akkurat nå har hun en sak på bordet fra Plan og bygningsetaten som har ligget på vent i 44 uker.

- Det er syv år siden vi hadde forslag til reguleringsplan for sykkelvei Ullevål-Sentrum til behandling i BU første gang. Det sier litt om sendrektigheten her, sier Husvik til Lokalavisen. Hun beskylder Byrådet for byråkrati og sommel som igjen fører til en laber satsning på sykkelvei

Parodisk

- Nå har det gått syv år siden Bydelsutvalget behandlet denne saken for første gang. Sist gang Byrådet ba oss komme med et høringssvar var i 2007. Dette begynner å bli en parodi på kommunal saksgang.

- Mange i bydelen vår er utålmodige for å få ferdig sykkelveinettet, og det med god grunn. Det er direktet frekt overfor våre beboere å la en så viktig sak ligge på vent i en etat, sier hun.

Politisk vilje?

- Oslo Kommune har i dag et dårlig utbygd sykkelveinett. Byråden kan bidra til å klargjøre hvorvidt dette skyldes mangel på politisk vilje til å satse eller sommel i byråkratiet. Jeg forventer at Byråden for samferdsel rydder opp i sine tilhørende etater. Vi får ingen satsning på sykkelvei dersom sommel som dette skal være akseptert, sier Husvik.

Ønsker sykkelgater

Bydelsutvalget har tidligere i flere saker uttalt at god fremkommelighet og sikre sykkeltraseer må til for å få til den ønskede økningen i sykkelbruk i byen.

Bydelsutvalget mener derfor at det skal prøves ut løsninger med etablering av sykkelgater og sykling mot enveiskjøring.

Ivrigst i byen

- Flertallet i Bydel St. Hanshaugen er klare på at vi ønsker å prioritere nye gang- og sykkelveier framfor parkeringsplasser. 1/5 av alle med abonnement på bysykkel bor i bydelen vår, nesten 1/6 av alle beboere benytter seg av denne ordningen. I tillegg kommer alle med privatsykkel. Vi er med andre ord en sykkelbydel. Det må vi tilrettelegge for, mener BU-lederen.

Stor gjennomfart

Bydel St. Hanshaugen er en sentrumsbydel med stor gjennomfart av syklister.

- Flertallet i Bydelsutvalget har derfor ment at det er viktig at sykkelveiene fra sentrum og gjennom bydelen utbedres og sees mer i sammenheng med lengre sykkelruter for å sikre en effektiv avvikling av sykkeltrafikken, fortsetter Husvk.

- Framkommeligheten for sykkel mellom St. Hanshaugen og nabobydelene i øst og vest trenger en kraftig forbedring. Bydelen ønsker derfor å prioritere oppretting av sykkelveier i kombinasjon med oppmerking av sykkelfelt, for å sikre effektive sykkelfartsårer også mot disse bydelene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere