RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SOLVEIEN: Den kanskje mest kjente adressen i Oslo har vært belastet med høy gjennomfartstrafikk. Til høsten skal en rushtidsbom luke vekk bilister som vil snike seg unna køen i Ekebergveien. Megler Carl Fredrik Sønsteby tror interessen for Solveien, og prisene, vil øke.
SOLVEIEN: Den kanskje mest kjente adressen i Oslo har vært belastet med høy gjennomfartstrafikk. Til høsten skal en rushtidsbom luke vekk bilister som vil snike seg unna køen i Ekebergveien. Megler Carl Fredrik Sønsteby tror interessen for Solveien, og prisene, vil øke. Foto: Foto: Kristin Trosvik

– Prisene i Solveien kommer til øke betydelig

Eiendomsmegler Carl Fredrik Sønsteby tror boligene i Solveien nord for Nordstrandveien vil øke betydelig i pris når veien stenges for gjennomkjøring.

NORDSTRAND: Bydelsutvalget på Nordstrand har fått gjennomslag for et prøveprosjekt med såkalte boligsoner i bydelen. Dette innebærer tiltak for å hindre gjennomfartstrafikk i småveiene.

Et prøveprosjekt skal settes i gang i Solveien, med en bom i Nordstrandveien som stenger for trafikken i rushtidsretningen.

Carl Fredrik Sønsteby i Eie eiendomsmegling Bekkelaget & Nordstrand har solgt boliger i området i 20 år. Han har merket at trafikken i småveiene har økt, spesielt i Solveien.

– Jeg bor rett sør for der det skal stenges, og jeg ser om morgenen at det har blitt veldig mye trafikk. Solveien har blitt en stor gjennomfartsåre, sier megleren og legger til:

– Det har vært foreldre som har satt ut skilt og bedt om at bilister tar hensyn til at dette er skolevei. Men det er mange som holder veldig høy hastighet.

LES OGSÅ: Slik skal Solveien stenges

Skremmer kjøperne

Sønsteby har også har merket trafikkproblemet på kjøperne.

– Det har vært mange med høy betalingsevne som ønsker boliger i en høyere prisklasse som synes det er for mye trafikk i Solveien, sier megleren og legger til:

– Mange har jo hørt om Solveien, men flere har konkludert med at det ikke er den fineste veien på grunn av all trafikken.

Sønsteby tror at bommen i Nordstrandveien/Solveien, som trolig kommer til høsten, vil føre til en markant nedgang i trafikken i småveiene nord for Nordstrandveien.

– Det vil bli mer attraktivt å kjøpe i Solveien igjen. På sikt vil det øke boligprisene, sier han.

Megleren tror også at Seterveien, Florabakken og Vingolfveien kommer til å bli roligere, selv om Solveien kanskje har vært mest belastet av gjennomfartstrafikken.

LES OGSÅ: Vil ha innkjøring til nye Sæter-boliger her

Ro – en moderne luksus

Sønsteby har gjennom de siste 20 årene sett at trygge, rolige boforhold har kommet høyere og høyere opp på prioriteringslista.

– Ro og trygghet har blitt en luksus. Folk drømmer om å bo der de kan slippe ungene ut i gata. Det har man jo ikke kunne gjøre i Solveien, sier Sønsteby.

Megleren tror en stenging av småveiene vil føre til økt interesse for denne delen av Nordstrand.

– Jeg tror både interessen for området og betalingsviljen vil øke, sier han.

Sønsteby understreker at det trolig bare blir veiene på nordsiden av Nordstrandveien som vil merke trafikknedgangen.

– Folk vil nok fortsatt kjøre gjennom Solveiens sørligere del og ned Nordstrandveien til Mosseveien, sier megleren.

LES OGSÅ:

Støtter riving av "bakeriet" på Sæter

Flere hundre naboer vil ikke stenge Kåres vei

Vil stenge boligvei for biler

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere