*Nettavisen* Nyheter.

– Publikum er alltid i sentrum

Pressesjef for Øyafestivalen, Jonas Prangerød, er opptatt av å lage gode publikumsopplevelser. Derfor er det i år nye scener, mer plass til publikum og ikke minst – i følge Prangerød – et tettere og bedre program enn noen sinne. Foto: FOTO: HEGE BJØRNSDATTER BRAATEN

Pressesjef Jonas Prangerød er ikke i tvil; årets festival er en drøm i oppfyllelse. Og da tenker han mest på publikum.

MIDDELALDERPARKEN: – Det er en gammel drøm som går i oppfyllelse i år, sier pressesjef, Jonas Prangerød engajsert, mens han guider rundt i Middelalderparken.
Bak oss er det allerede hektisk aktivitet med scenebygging.

– Vi har flyttet Odden (den minste scenen ved vannspeilet, journ. anm.) bak på asfaltplassen. Den nye scenen, som heter Klubben blir inne i et telt, som har en kapasitet på to tusen publikummere, forteller han, og legger til:

– Det har gitt oss muligheten til å booke en del andre type artister. For eksempel 1349, som er et black metalband, som ikke ønsker å spille ute i ettermiddagssola.Og det er jo en del band som har lyseffekter som en viktig del av showet sitt, så det har lenge vært en drøm å ha en innendørsscene, sier Prangerød.

Les alt om Øya her

Flere sitteplasser

For to år sida økte Øyafestivalen publikumsinntaket med tusen personer om dagen. I tillegg kom tidligere nevnte Odden på gressplenen ned mot Vannspeilet. Og med det var parken full.

Dermed har festivalledelsen tatt grep, og i tillegg til flytting av en scene ut av parken er det lagt opp til ekstra plass for publikum.

– Det blir to etasjer i handlegata i år. Vi har vært å heldig å få med oss Betonmast som samarbeidspartner, og de er veldig gode på stillas, så de bygger en veldig sikker og trygg andre etasje over matserveringen. Det er ikke noe vip-område, men et sted der pubikum kan sitte. Den tar et par hundre mennesker, og er et alternativ til å sitte i gresset, sier han.

– Er dette noe publikum har etterlyst?

– Det er vel heller noe vi har observert selv. Det er et resultat av at vi har merket at det har vært færre lommer der folk kan slå seg ned. Både teltet og det nye sitteområdet betyr jo også mer plass på gresset, forteller Prangerød.

Skryter av publikum

I tillegg til de store endringene blir noen mindre. Den nest største scenen, Sjøsiden er noe utvidet i år og det blir i tillegg en tribune i området bak denne scenen.

– Dermed er det kanskje bare publikum det står på – hvem er egentlig de?

– Fakta sier at aldersgjennomsnittet på publikum ligger midt i tjueåra. Men det betyr også at vi har en del veldig unge, og vi har en del over førti. Det vi uansett merker er at dette er folk som går mye på konsert og som vet hvordan man oppfører seg, sier Prangerød, og fortsetter:

– Jeg har hørt at andre er imponert over at vi selger så mye øl, uten å ha problem med fyll. Jeg tror det handler om å lage noe hyggelig. Da oppfører folk seg hyggelig også og man unngår situasjoner der de blir gretne på hverandre. Men jeg vil skryte av publikummet vårt også, de oppfører seg bra, sier han.

Favoritter

– Så helt til slutt – hvordan velger man hva man skal få med seg på Øya?

– Hovedsaklig må man jo gå etter egne interesser. Jeg tror ikke vi i festivalledelsen kan lage en liste med «dette er det beste». Jeg vil jo også tro at vi har planlagt ganske ulike løyper for hva vi vil få med oss, kanskje mer enn noen sinne faktisk. Det er et veldig tett og veldig bra program, sier Prangerød.

Sjekk pressesjef Prangerøds favoritter på årets Øyafestival her

– Men hvis jeg skal komme med en anbefalning så må det være å se noe som man ikke visste noe om fra før. Det har skjedd mange ganger at publikum går fra festivalen med et nytt favorittband.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.