RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

MYE BUSS: Det vil gå buss for bane på Linje 5 i tolv uker.
MYE BUSS: Det vil gå buss for bane på Linje 5 i tolv uker. Foto: FOTO: Julie Messel

– Reisetiden min er tredoblet

– Riktignok ble vi advart av Ruter om at det ville bli noe lengre reisetid, men en tredobling av reisetiden er vel ikke noe en kan kalle en suksess, sier en oppgitt t-banereisende Knut Astad.

OSLO: Han er en av dem som er rammet av at deler av Grorudbanene ble erstattet med buss fra mandag 24. juni, fordi bane og stasjoner er under oppgradering.

Det er bare middels vellykket, forteller Knut Astad som bor på Vollebekk. Han tar hver dag buss for bane fra Vollebekk til Tøyen i morgenrushet, og tilbake fra Tøyen til Vollebekk i ettermiddagsrushet.

Grorudbanen vil være stengt i 12 uker.

Ventet i 25 minutter

– Jeg kom til Tøyen skole rundt kl 16.15 på mandag. Det var da allerede mange mennesker som stod å ventet på en buss. Jeg måtte vente i 25 minutter før det endelig kom en buss, men på den stod det "ikke i trafikk" og det viste seg at det var ekspressbussen til Stovner.

– Personen fra Ruter som stod der i gul vest skjønte ingen ting og bare så fortvilt ned på sine papirer. Etter ytterligere fem minutter kom det en ny buss, som gikk til Romsås som jeg kunne ta til Vollebekk, forteller Knut Astad.

LES OGSÅ: Tomt når t-banen stenger

– På tirsdag prøvde jeg å reise tidligere og kom til Tøyen skole rundt kl. 15.20. På nytt måtte jeg vente i 25 minutter før det endelig kom en buss. Da var det noe bedre informasjon fra Ruter ved at det var noen som skrek høyt når det kom en buss som det stod "ikke i trafikk", igjen var det ekspressbussen til Stovner. Den bussen jeg kunne ta kom like etter, så det ble fem minutter kortere ventetid enn på mandag, tilføyer Knut.

Rushtid

Han synes det ikke ser ut som om Ruter i det hele tatt har tatt høyde for at noe som heter rushtrafikk.

LES OGSÅ: T-banen stenger, titusner må ta bussen

– Problemet med det opplegget som Ruter nå har er at bussene kommer i puljer, de blir stående fast i trafikken og bruker mye lengre tid enn det som er planlagt rutetid. Det burde vært ekstrabusser på Tøyen som kjørte når rutetiden var satt opp i stedet for å måtte vente på bussene som er ute på tur, sier Astad.

Han tar vanligvis t-bane fra Jerbanetorget til Vollebekk.

LES OGSÅ: Snart går t-banen herfra

– Før buss for bane kunne jeg regne med ca. 20 minutter reisetid før jeg var hjemme. Nå må jeg tydeligvis regne med en times reisetid. Riktignok ble vi advart av Ruter om at det ville bli noe lengre reisetid, men en tredobling av reisetiden er vel ikke noe en kan kalle en suksess. Jeg ser ikke frem til hvordan situasjonen blir når skolene starter igjen i slutten av august. Etter min mening er det for liten kapasitet i dag i rushtiden, sier Astad.

– Vi er obs

Ruter bekrefter at de kjenner til problemene.

– Ja. Fremkommelighet for bussen sliter vi med. Vi følger med. Vi håper at det lettere neste uke når vi går inn i ferieukene, sier pressemedarbeider i Ruter Sofie Brun.

– Dette ser vi også med ordinær trafikk. Når de blir forsinket i trafikken, så blir det lenger venting.

Hun tror forsinkelsene avtar ytterligere neste uke, når fellesferien begynner, men understreker imidlertid følgende:

– Dette blir vi nødt til å være veldig obs på. Vi vurderer forløpende.

LES OGSÅ: Ruter: – Ingen problemer på Grorudbanen

– Hvorfor setter man ikke inn busser rett fra Tøyen som kan få folk unna, slik at ikke forsinkelsen begynner allerede her?

– Det må jeg ta med våre ruteplanleggere. Hvordan høsten ser ut er ennå ikke helt avklart. Vi jobber som sagt fortløpende med dette, sier Brun.

– Etter ferien skal jo alle skoleungdommer også på buss for bane igjen. Da blir det trangt.

– Vi vurderer som sagt dette fortløpende, sier Brun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere