RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Rosenholm må være innfarts-P-plassen


– Det er mye ubrukt kapasitet på Rosenholm til å ta imot biler som kommer sørfra. Fra denne stasjonen kan de komme rett inn til sentrum eller videre vestover på i underkant av 20 minutter, sier varaordfører Aud Kvalbein (KrF, Nordstrand). Her sammen med politisk rådgiver Tore Johannes Berntsen. 
(Foto: Arne Vidar Jenssen)
– Det er mye ubrukt kapasitet på Rosenholm til å ta imot biler som kommer sørfra. Fra denne stasjonen kan de komme rett inn til sentrum eller videre vestover på i underkant av 20 minutter, sier varaordfører Aud Kvalbein (KrF, Nordstrand). Her sammen med politisk rådgiver Tore Johannes Berntsen. (Foto: Arne Vidar Jenssen)
Før jul ivret byrådssekretær Ståle Hagen (H) for å tilrettelegge for hele-dagen-parkering ved Holmlia senter. Varaordfører Aud Kvalbein (KrF) vil heller få opp bruken av innfartsparkeringsplassen på Rosenholm.

HOLMLIA/ROSENHOLM: Ståle Hagen sa gjennom Nordstrands Blad at han så for seg bruken av parkeringshuset på Holmlia tilsvarende slik det er ved Senter Syd på Mortensrud. Dette vil gi mulighet for å kjøre til Holmlia senter, parkere der og dra videre med buss eller tog.

På returen kan de benytte seg av det lokale handelstilbudet.

– Dette er et greit forslag når det gjelder lokal parkering, men er ikke egnet tilbud som innfartsparkering, sier Aud Kvalbein.

Hun har ingen stor tro på at langstidparkerende vil benytte Holmlia som sitt handelssted før de drar hjem.

For et drøyt år siden sendte Samferdsels- og miljøkomiteen et notat til byråden for miljø og samferdsel der de blant annet ba byrådet gjennomgå alle T-banestasjoner, togstasjoner og større trikke- og bussholdeplasser utenfor Ring 2 med tanke på å etablere små og store anlegg for innfartsparkering.

– Dette er nok Hagens bakgrunn for utspillet om Holmlia, sier Kvalbein.

– Men parkeringshuset på Holmlia egner seg ikke som innfartsparkering for dem som kommer utenfor nærområdet. Ingen grunn til å kjøre inn i et så trangt område hvor det ellers er mye trafikk. Derimot må det tilrettelegges enda bedre på Rosenholm slik at dette blir et fristende sted, sier varaordføreren.

Hun tenker seg informativ skilting for å få trafikanter sørfra til å sette kursen mot Rosenholm.

– Her kan det stå rutetider, om togene er i rute og om hvor mange plasser som er ledige, sier hun.

Bedre togtilbud

– Men nå stopper det flere tog på Holmlia enn Rosenholm og de lange togsettene har for liten plass på Rosenholm.

– Ja, det er mulig, men da må det gjøres noe med disse problemene. Engasjement fra NSB, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune samt Ruter må oppgraderes fra halvhjertet til helhjertet, for det ligger et stort potensial på Rosenholm. Og når det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski blir ferdig, vil det bli bedre kapasitet på dagens spor. Men planlegging tar tid, så det må settes i gang omgående, sier Aud Kvalbein som mener toget i overført betydning må få et trekkvillig lokomotiv.

– Arbeidsgruppen i Miljø- og samferdselskomiteen som nå arbeider med K2010 må få press slik at vi for fortgang i arbeidet med å tilrettelegge forholdene på Rosenholm.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere