RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Selger veien til oljeindustrien


Einar Støp-Bowitz engasjerer seg både angående syklistenes plass i trafikken og sykkelens plass i kulturen, her utenfor hans lille hule, sykkelmuseum og verksted med inngang Sofies gate 60.
Einar Støp-Bowitz engasjerer seg både angående syklistenes plass i trafikken og sykkelens plass i kulturen, her utenfor hans lille hule, sykkelmuseum og verksted med inngang Sofies gate 60. Foto: Foto: Marte Kristiansen
– De korrupte nissene i utviklings-myndighetene er kjøpt og betalt av oljeindustrien, og diskriminerer folket ved å ikke gi plass til syklister, mener sykkelhistoriker Einar Støp-Bowitz.

OSLO: Støp-Bowitz sikter til dårlig tilrettelegging av allmenn ferdselsrett og mener syklistene blir diskriminert i trafikkbildet.. Det mangler ikke på krasse uttrykk fra den selvutnevnte sykkelhistorikeren.

– Vi er født med en ubetinget rett til å forflytte oss, selv om du ikke har førerkort. Myndighetene eier arealet for å forvalte det slik at folk skal kunne ferdes, men siden bilene kom for fullt på 1960-tallet, har norske myndigheter solgt veibanen til oljebransjen, slik at det kun er tilgjengelig for motorisert ferdsel, forklarer Støp-Bowitz.

DETTE MENER SYKLISTENE: – HVORDAN ER DET Å SYKLE I OSLO?

– Veinormal må endres

Den engasjerte sykkelhistorikeren mener det fint kan legges til rette for syklistene om man endrer veinormalen til alltid å inneholde sykkelfelt.

– Det skal tas hensyn til tre trafikantgrupper, ikke to, slik det gjøres nå. Det er mer enn god nok plass. Men for å få det til, må det reguleres inn, forklarer Støp-Bowitz.

Livsfarlig

Sykkelveinettet i Oslo er i dag usammenhengende og lite tilrettelagt for å benytte sykkel som fremkomstmiddel. Støp-Bowitz mener det er livsfarlig med de kryssløsninger som eksisterer for syklistene.

– Prøv å tilby bilistene den type kjørefelt, slik at kjørebanen plutselig opphører. Det hadde aldri vært aktuelt, sier han.

LES OGSÅ: – Resultatene for Oslo var begredelige

– Tull med sykkeletat

At byrådsleder Stian Berger Røsland lover økt trykk på sykkelveiutbyggingen og oppretter egen sykkeletat i hovedstaden, mener Støp-Bowitz bare er tull.

– Det er ikke noen ny sykkeletat vi trenger. Legg ned den korrupte plan- og bygningsetaten, og la syklistene få regulere veiene.

I tillegg mener han det er unødvendig med de reklamefinansierte syklene som er plassert rundt i byen.

– Vi trenger ikke sykler, vi trenger et sted å sykle. Vi trenger veier å sykle på og gjennomgående kryss slik at vi har vår plass i trafikken.

LES OGSÅ: Lover økt trykk på sykkelvei-bygging

Sykkelkunst

Sykkelentusiasten har latt seg inspirere av politikernes manglende vilje til å legge til rette for syklistene. Han har derfor laget skulpturen «Syklistenes plass i veibildet», en bylt av metall med hjelm, sko og hansker.

– Denne er laget av en dårlig importsykkel som er most i en metallpresse. Også kom det til meg i et syne en natt at jeg måtte sette hansker, sko og hjelm på, forteller han.


Støp-Bowitz meldte skulpturen på til Høstutstillingen et år, men ble refusert.

– Da er jeg vel en ekte kunstner da, skøyer han.

LES OGSÅ: Lover økt trykk på sykkelvei-bygging

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere