– Sikkerheten er god nok

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap mener de gule strømførende skinnene på Holmenkollbanen oppfyller kravene til sikkerhet.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap mener de gule strømførende skinnene på Holmenkollbanen oppfyller kravene til sikkerhet. Foto: Foto: Vidar Bakken

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap vurderer sikkerheten rundt «nye» Holmenkollbanen som god nok.

OSLO VEST: For første gang i Norge går T-banen med strømførende skinner i samme plan som kryssende trafikk. I forrige utgave stilte foreldre spørsmål om det er forsvarlig med strømførende skinner som stopper seks meter fra gangfeltet og med direkte tilgang ut i sporet.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har vurdert sikkerheten rundt Holmenkollbanen.

LES OGSÅ: Holmenkollbanen med 750 volt uten sikring

Risikoanalyse

– Vi har gått gjennom case med strømførende skinner. Det at man krysser vei med denne type skinner er ganske nytt for oss i Norge, men det ikke nytt internasjonalt. Kollektivtransportproduksjon har vurdert dette og har ansvaret for prosjektering og bygging. Det er gjort en risikoanalyse i forbindelse med dette. I henhold til forskriftene som gjelder for elektriske forsyningsanlegg mener vi at dette anlegget er innenfor forskriftens rammer, sier sjefsingeniør Finn Magne Nybrenna i DSB.

Mer restriktiv

Han viser til at en «Europanorm» er lagt til grunn for vurderingen.

– Sikkerhetskulturen i Norge på dette området er mer restriktiv enn enkelte andre europeiske land. Europanormen legger til grunn at det skal være 2,30 meter fra kanten av strømskinnen til vei. Dette skjer flere steder uten avdekking på toppen. På Holmenkollbanen er strømskinnen dekket til på toppen, samtidig som den befinner seg seks til åtte meter fra kant av vei. Den er altså mer berøringssikker og har større avstand til vei enn det Europanormen tilsier.

Ferist

– Hvorfor kan det ikke være ne fysisk hindring til stede, slik at for eksempel barn ikke kan gå rett inn i sporet?

– KTP vurderte en type ferist som skulle hindre gående og komme inn i sporet. Det ble ansett å være farligere enn uten rist, særlig når det kom snø. Da kunne man trå ut i risten uten å se underlaget. Det har skjedd flere ganger i England. Vi har lagt til grunn at sikkerhetstiltakene ligger høyere enn Europanormen og DSP som forvalter forskriftene anser disse som oppfylt, sier Nybrenna.

LES OGSÅ: Holmenkollbanen med 750 volt uten sikring

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag