*Nettavisen* Nyheter.

– SV har skapt usikkerhet

E18 gjennom Bydel Ullern er en uoverstigelig, forurensende barriere som SV mener skal tas ut av Oslopakke 3. Foto: Vidar Bakken

Venstres nestleder, Ola Elvestuen, reagerer på SVs argumenter om at utbygging av E18 og Røatunnel går på bekostning av miljøet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ola Elvestuen prioriterer kollektivtilbudet, men mener at Røatunnel og E18 i tunnel er gode miljø- og byutviklingsløsninger i Oslopakke 3.

OSLO VEST: – Oslopakke 3 er for viktig til at SV kan avfeie utbygging av E18 og Røatunnel som rene veiprosjekter. Dette er først og fremst tiltak som frigir rom for byutvikling, sier Venstres leder av byutviklingskomiteen i rådhuset, Ola Elvestuen.

SV vedtok E18 og Røatunnel

Flere i det politiske miljøet reagerer på at Oslo SV vil endre betingelsene i Oslopakke 3. SV vil droppe Oslopakkens planer om utbygging av E18 vestover og bygging av Røatunnel som det har vært tverrpolitisk enighet om.

Dette kom overraskende på mange, i og med at SV i bystyret fremmet forslag om og var med og vedtok "Handlingsprogram for Oslopakke 3" for bare et halvt år siden.

Her understrekes betydningen av ny E18 i Vestkorridoren og at dette er påkrevet for å få et bedre skille mellom gjennomgangstrafikk og lokaltrafikk.

Dagens situasjon skaper unødige forsinkelser for bilister, næringslivets transporter og busstrafikken. I handlingsprogrammet går SV også inn for at Røatunnelen er et prosjekt som bør forseres.

Åpne byen mot fjorden

– Det viktigste med å legge E18 vestover i tunnel er å fjerne barrieren mot sjøen. Hovedargumentet er å åpne byen mot fjorden, ikke å øke kapasiteten på veien. Dette er en del av fjordbytenkingen som SV selv har vært med på å vedta, sier Elvestuen.

Brukes midler allerede

SV vil nå at utbygging av kollektivnettet skal ha førsteprioritet i Oslopakke 3, fordi partiet mener beregnet underfinansiering krever omprioritering av Oslopakken.

– Jeg er uenig med SV i dette. For det første har SV lagt inn helt andre tiltak som ikke inngår i Oslopakke 3. For det andre brukes det i dag midler fra bompengefinansieringen til drift av kollektivtrafikken. Det vil si at den allerede nå har en viktig effekt. Kollektivtrafikken i Oslo er styrket de siste årene, først og fremst gjennom midler fra Oslo kommune. Det har aldri vært meningen at Oslopakke 3 alene skulle løse de helhetlige problemene med kollektivtrafikken i byen som SV nå legger opp til, sier Elvestuen.

– E18 i tunnel vil som sagt være en investering for å frigjøre områder i Oslo. På lang sikt er dette tiltaket en viktig del av planlegging for byutvikling. Når det gjelder den planlagte Røatunnelen, er det helt opplagt at denne har en miljøeffekt i en hardt presset bydel. Nå har SV skapt usikkerhet rundt en tverrpolitisk enighet som er nødvendig for å få gjennomført den vedtatte Oslopakken. Det er et farlig spill. Her må partiene vise stødighet og vilje over tid, sier Elvestuen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.