Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Utstillingsvindu for elendighet

Knut Myhrer sjekker et ventilasjonsanlegg som bare betjener tredje etasje på Slemdal skole. Resten av skolen er uten ventilasjon.
Knut Myhrer sjekker et ventilasjonsanlegg som bare betjener tredje etasje på Slemdal skole. Resten av skolen er uten ventilasjon. Foto: Foto: Vidar Bakken
– Slemdal skole er bare ett av flere eksempler på hvor dårlig det står til i osloskolene, sier hovedverneombud for osloskolene, Knut Myhrer.

EKKELT: Helene Sofie og Helene i 5A orker ikke å dusje i dette anlegget etter gymmen. Dusjen fra 1939 har grønne avleiringer på gulv og vegger og er den samme som tyskerne brukte under okkupasjonen av skolen. Foto: Foto: Vidar Bakken

SLEMDAL: Vi møtte Knut Myhrer på Slemdal skole for å få en kommentar etter at vi i forrige uke skrev om de dårlige sanitærforholdene i elevgarderober og klasserom som ikke har ventilasjonsanlegg.

Kan ikke velge bort luft

– Oppriktig talt trodde jeg at Slemdal skole hadde fått utbedret garderobeanlegget for elevene. I forbindelse med debatt om rehabilitering av skolene i Oslo, ble Slemdal brukt som utstillingsvindu i en rekke medier, for å beskrive elendigheten i Osloskolene. Etter framvisningen av Slemdal skole gikk debatten helt til topps i det faglige og politiske Norge, sier Myrer

– Folk ble faktisk anbefalt å anmelde kommuner som tilbød elevene slike forhold. At elevene nekter å bruke dusjanlegget som har stått likedan siden 1939, det forstår jeg godt. Enda verre er det at elevene ikke kan velge bort det elendige inneklimaet på skolen, fortsetter Myhrer.

Les også: "Så ut som et gasskammer"

Hermetiserer skolen

Under rehabiliteringen av skolen ble felles toalettanlegg for elevene rustet opp, sammen med oppholdsrom og garderobe for lærerne. Det ble installert ventilasjonsanlegg for klasserom i tredje etasje, som var nybygd. Plutselig forlot arbeiderne skolen. Pengene tok slutt.

– De rakk å skifte ut vinduene i alle rom, men det har bare hermetisert skolen i stedet. Her kommer det ikke noe luft inn og ikke noe luft ut. Det er rett og slett ikke noe ventilasjonsanlegg for klasserommene i første og annen etasje. Her har man spart penger på fyring, men det gjøres ikke noe med at barna kan bli syke og ukonsentrerte av inneluften, sier Myhrer.

Konkurransevridning

Han har vært hovedverneombud i 24 år og har ført en lang kamp rettet mot etater og politikere for å få oppmerksomhet rundt de helseskadelige forholdene ved en rekke skolebygg.

– Nå er det flere nye og større skoler som gjelder for politikerne, mens de gamle skolene lider. Det ble gjort et halvhjertet forsøk på rehabilitering av en del skoler for noen år siden. Etter dette er bevilgningene strupet. Rundt 50 skoler har dårlig inneklima, noe som også legger til rette for en konkurransevridning blant elevene.

– De som går på nyere skoler opplever ikke på samme måte at halvveis i skoletiden er elevene så utmattet av den dårlige luften at effekten av undervisningen synker radikalt. De elevene som arbeider i et dårlig inneklima, har et langt dårligere grunnlag enn andre.

Snakker for døve ører

– Dette skjer selv om det luftes jevnlig som på Slemdal skole. Her ligger likevel CO2-nivået skyhøyt over det som er fastlagt i forskriftene som grenseverdi. Vi har altså tusenvis av elever som går gjennom hele skolegangen uten å puste på en ordentlig måte, sier Myhrer, som understreker at Slemdal skole har manglet godkjenning i snart 20 år.

Han viser til at Arbeidstilsynet i flere omganger har bedt politikerne om at det skal lages en plan for rehabilitering av skolene.

– Situasjonen forverres fra år til år uten at politikerne gjør nok for å bedre innemiljøet. Vi snakker for døve ører. Jeg vet naturligvis at full rehabilitering av skolene vil koste betydelige beløp. Men vi snakker om barns helse, mens det politiske miljøet nå er opptatt av å skaffe nok klasserom til en økende elevmasse.

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Delta i debatten! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!