– Valget avgjøres ikke på nett

Beate Svenningsen, eller "multitalentet fra Majorstuen" som hun beskriver seg selv på bloggen sin. FOTO: Erik Tangen

Beate Svenningsen, eller "multitalentet fra Majorstuen" som hun beskriver seg selv på bloggen sin. FOTO: Erik Tangen

Beate Svenningsen, nestleder i Oslo Arbeiderparti og blogger på andre året, har ingen tro på at de sosiale mediene vil avgjøre valgkampen alene.

MAJORSTUEN: De sosiale mediene har på kort tid utviklet seg til å bli en av de viktigste plattformene for å drive valgkamp.

Hadia Tajik sprer Aps budskap gjennom videosnutter på YouTube, Siv Jensens kommuniserer med potensielle Frp-velgere på Facebook, og i forrige uke registrerte utenriksminister Jonas Gahr Støre seg på Twitter.

Blogget siden 2007

Nestleder i Oslo Arbeiderparti, Beate Svenningsen, startet å blogge i forkant av kommunevalget i 2007.

– Jeg startet først og fremst å blogge fordi jeg synes det er et interessant medie, og fordi jeg ville utvikle en egen måte å si ting på. Jeg var også interessert i å se hvordan det kunne brukes politisk, sier hun.

Svenningsen er mer enn gjennomsnittlig interessert i amerikansk valgkamp, eller amerikansk valgkamppornografi som hun selv kaller det.

– Howard Dean (nominasjonskandidat for demokratene i 2004) regnes som en pioner i bruk av internett i valgkampen, sier Svenningsen.

Obamania?

Men det er en annen amerikaner norske politikere har latt seg inspirere av; flere kommentatorer og analytikere mener at Barack Obama vant presidentvalget med sin kløktige bruk av internett og sosiale medier.

– Siden Barack Obama hadde stor suksess med nettvalgkamp, så vil plutselig alle kopiere det. Jeg mener Barack Obamas suksess best forklares med at han visste akkurat hva han ville si., og han gjorde det effektivt i alle mediene han brukte, sier Svenningsen.

– Obama visste hvilke problemer han ville løse hvis han kom til makten, og han sa det på en elegant måte, uansett om det var på tv, på folkemøte eller i en avisartikkel.

Politikk er personlig

De sosiale mediene har gitt politikerne et større rom for å by på seg selv (se egen spalte) enn andre medier.

– Politikken er jo veldig personlig i seg selv. Alle som driver med politikk har en grunn - det er noe de vil rette på. Derfor er det synd at det fokuseres så altfor mye på hvor dumme "de andre" er, og altfor sjelden på hva man faktisk tror kan hjelpe, sier Svenningsen, som har døpt bloggen sin "Ting som hjelper".

Husbesøk mest effektivt

Om bloggføringen har noen effekt på valgresultatet gjenstår å se.

Svenningsen har ingen tro på at de sosiale mediene vil avgjøre valget alene.

– All valgkampforskning viser at det er husbesøk som har størst effekt, sier Svenningsen.

– Jeg har en valgkampfilosofisk teori om at man alltid skal snakke med mennesker ansikt til ansikt - det er slik er vår psyke er skrudd sammen; hvis personen på nabobordet sier at maten er dårlig, stoler du mer på han enn den gode anmeldelsen i avisen, slår hun fast.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag