RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

– Vi må tenke nytt


Om noen år vil utsikten fra Wayne's Coffee være en helt annen. Den endringen skal bydelen aktivt være med å utforme, mener BU-leder Carl Oscar Pedersen. foto: Vidar Bakken
Om noen år vil utsikten fra Wayne's Coffee være en helt annen. Den endringen skal bydelen aktivt være med å utforme, mener BU-leder Carl Oscar Pedersen. foto: Vidar Bakken
BU-leder Carl Oscar Pedersen (H) ser for seg et helt annerledes Skøyen i fremtiden.

SKØYEN: Vi møtte lederen av bydelsutvalget på Wayne's Coffee i det nye bygget i enden av Karenslyst allé.

– Dette var kjempefint. Her har jeg aldri vært. Her har vi utsikt over et område som kommer til å endre seg drastisk om noen år, sier Pedersen.

Må ha masterplan

Planene for Skøyen er ikke engang på tegnebrettet enda, men man vet mye allerede. Det skal komme T-bane mellom Majorstua og Fornebu, med stasjon på Skøyen. Bærumsbussene skal snu på Skøyen med passasjerovergang til tog, T-bane og trikk.
Pedersen er klar på at bydelen selv må ta grep for å ha minst en hånd på rattet når planene for Skøyen skal konkretiseres.

– Jeg har sagt det tidligere. Vi må ha en ny masterplan. Den gamle kommunedelplanen er utdatert. Det betyr også at vi må sette prosjekter på vent, blant annet store planlagte kontorprosjekter som det ved Sofienlund og i Tingstuveien.

Les også: Hvem skal bestemme den videre utvikling av Skøyen

Ikke bare kontorisering

– Hva slags arealutnyttelse vi skal ha i området og i hvilken grad vi skal få utnyttet området til boliger må være med i beregningen. Det må ikke bli slik at hele Skøyen blir kontorisert. Vi skal også ha plass til gode grøntområder og møteplasser med attraktive utesteder og kulturtilbud. Samtidig skal vi bygge ut et knutepunkt som skal ta imot mange tusen flere reisende knyttet til kollektivnettet. Vi må også finne ut hva som skal bli det naturlige sentrum for Skøyen, sier Pedersen.

Båtopplag er reserve

Han er opptatt av at man har øye for de store sammenhengene.

– Det vil også skje veldig mye i aksen Skøyen–Lysaker. Med E18 i tunnel, som vi håper på, vil bydelen få nye utviklingsmuligheter. Både med hensyn til nye boliger og med tilgang til fjorden. Vi må i dialog med de næringsdrivende langs Bestumkilen for å se på hva vi kan få til av nye tilbud.

Han er heller ikke i tvil om at båtopplaget som tar et enormt område, må være med i beregningen for en fremtidig utvikling av Skøyen.

– Dette er et reserveområde for kommunen og Skøyen. På et eller annet tidspunkt vil vi her få en naturlig tilgang fra boligområdene og ned til sjøen. Det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan utvikle dette området til. I dag er det inngjerdet og stengt, bortsett fra en port. Vi kunne for eksempel starte med å lage en turvei ned til sjøen langs Hoffselva, sier Pedersen, som forsikrer om at båtopplaget består til det foreligger alternativer.

– Jeg foreslår for bydelsutvalget at det avsettes penger til å utvikle en masterplan for Skøyen. Det haster, sier BU-lederen, som allerede er i dialog med Plan- og bygningsetaten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere