RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

11 uker med buss for Lambertseterbanen


Oppgraderingen av Lambertseterbanen fortsetter i sommer og passasjerene må belage seg på å ta buss i stedet for T-banen.
Oppgraderingen av Lambertseterbanen fortsetter i sommer og passasjerene må belage seg på å ta buss i stedet for T-banen. Foto: ARKIVFOTO: KRISTIN TROSVIK
Lambertseterbanen skal bli raskere og mer komfortabel. Men i sommer må passasjerene kjøre buss.

LAMBERTSETERBANEN: 30. mai starter arbeidet med å modernisere og oppgradere flere strekninger på linje 4, Bergkrystallen.

Del på Facebook

– I dag er hastigheten på strekningen Brynseng-Brattlikollen satt ned på grunn av dårlig infrastruktur. Med utbedringene kan vi øke farten igjen. Moderniseringen vil også lette trafikkavviklingen totalt sett, sier KTPs (Kollektivtransportproduksjons) prosjektleder Morten Børresen, som håper at passasjerene har tålmodighet med buss for bane frem til 17. august så lenge de ser forbedringer i andre enden.

LES OGSÅ: Mer dårlig nytt for Lambertseterbanen

Gammel infrastruktur

I 2010 ble det arbeidet fra Høyenhall til Ryen på utgående spor. Nå er det altså strekningen mellom Brynseng og Brattlikollen som står for tur. Målet er å legge helt ny infrastruktur som skal gjøre reisen både raskere og mer behagelig for trafikantene.

– Vi skal fjerne gamle strømskinner, kjøreskinner, sviller og ballastpukk. Vi erstatter det med nytt, og noen steder legger vi lyddempende matter under svillene. De eksisterende strømskinnene skiftes ut med aluminiumsskinner som sparer energi i forhold til de gamle som var av stål. Elektroforsyningen blir også fornyet. Ryen stasjon får nye lys og en ekstra ansiktsløftning, forteller Morten Børresen.

Informasjonsmøte

Fjorårets buss for bane var mindre populær blant passasjerene blant annet på grunn av smekk fulle busser.

KTP håper å unngå dette i år og inviterer nå til informasjonsmøte på Lambertseter skole mandag 23. mai klokken 18. Her stiller KTP med prosjektleder Morten Børresen, banesjef Thor Georg Sælid, prosjektstyrer Anna Håkansson og bydelsrepresentant Jan Nordahl.

Parallelt med arbeidene fra Brynseng til Brattlikollen prosjekteres for øvrig Brattlikollen-Bergkrystallen med sikte på utbedringer i 2012. Oppgradering av stasjonene på oversiden av Ryen vil ikke bli utført før i 2012.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere