RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

20 millioner biler gjennom bommen

I løpet av 2006 har det passert over 20 millioner biler gjennom de seks bomstasjonene i vårt distrikt. Dette er en liten nedgang, men ved bom- stasjonen på Abildsø har det vært over 11,7 millioner passeringer, noe som er en økning på 3,6 prosent.

Vårt distrikt: Totalt sett har det vært en liten nedgang i antall passeringer ved bomstasjoner i Oslo syd i 2006. Den største økningen prosentvis har vært ved bomstasjonen i Ekebergveien. Der har passeringen økt med 93.442 kjøretøy. Det er en økning på 12,4 prosent sammenlignet med året før. I Sandstuveien har det vært 12,2 prosent færre passeringer i 2006.

Årsaken til den store endring på Sandstuveien og Ekebergveien er mest sannsynlig veiarbeidet og lysreguleringen i Sandstuveien det siste året. Dette gjør at flere velger å kjøre via Ekebergveien, forklarer Ole Christian Frantzvåg i teknisk avdeling i Fjellinjen AS.

Hvert døgn passerer det 2.314 biler i Ekebergveien og 4.089 biler i Sandstuveien.

Størst trykk

Det er bomstasjonen på Europaveien som har det største trykket i vårt distrikt. 11.732 237 biler passerte denne bomstasjonen i løpet av fjoråret. Det betyr 32.143 biler hvert døgn. På Mosseveien har det passert 5. 279 875 biler det siste året, noe som utgjør 14. 465 biler hvert døgn. Sammenlagt har det passert 20.746 035 biler på de seks bomstasjonene i Oslo syd.

Den lille bomstasjonen i Lambertseterveien har registrert over 2,3 millioner kjøretøy. Over 6.000 passeringer hvert døgn. Kongsveien har hatt over 1,4 millioner passeringer, noe som betyr at 3.876 har funnet veien innenfor bomringen hvert døgn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere