RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

STERK: Marianne Aas Krog trener stort sett hver dag for å bli så sterk som mulig.
STERK: Marianne Aas Krog trener stort sett hver dag for å bli så sterk som mulig. Foto: Foto: Tom Gustavsen

22 års vei til drømmekroppen

Hun var et av landets største skiskyttertalenter, har NM-medaljer i langrenn – og gikk helt til topps i fitness i USA. Nå hjelper ernæringsfysiolog Marianne Aas Krog (28) deg til toppformen.

MAURA/OSLO: – Jeg elsker å pushe meg selv på trening. I fitness får jeg raskere resultater. Derfor bestemte jeg meg for å satse på det. Jeg har konkurrert hele livet. Nå vil jeg se hvor langt det er mulig å dra denne satsingen, sier Aas Krog.

Hun startet med idrett i en alder av seks år, og vokste opp med Bjørn Dæhlie og Thomas Alsgaard som forbilder. Derfor var det naturlig å satse på vinteridretter.

Først var det langrenn som dominerte. Etter hvert gikk hun over til skiskyting. Og la det være sagt med en gang: Premieskapet er proppfullt av medaljer. I langrenn kapret hun for eksempel 18 KM-gull, i skiskyting tok hun gull i junior-NM og representerte Norge i EM.

Samme år bestemte hun seg for å legge opp. Hva skjedde?

– Jeg gikk lei av kondisjonsidrett, og så hvor mye det krevde av meg å bli best. Det krever at du må legge alt annet til side gjennom flere år. Det var jeg ikke villig til lenger, sier hun.

Se videointervjuet med Marianne!

Vår nye treningsekspert

I dag sparker dittOslo i gang en ny treningsserie. På nett og papir kan du de neste ukene få gode råd og tips til hvordan du kan komme i toppform og få drømmekroppen. Ammerud-beboeren Marianne Aas Krog er vår nye treningsekspert. Hun vil blogge om trening generelt og komme med sine beste treningstips.

Marianne Aas Krogs treningsblogg finner du her!

28-åringen lever bokstavelig talt av trening. Hun er selvstendig næringsdrivende, og eier av «Discover Your Fitness». Gjennom foretaket driver hun med personlig trening, fitnesscoaching – og er trener for utøvere og mosjonister innenfor forskjellige idretter. Marianne er også utdannet ernæringsfysiolog.

De sju siste årene har hun kastet skidressen, smurt inn kroppen sin og begynt å konkurrere i bikini.

– Jeg startet med fitness i 2007, begynte å konkurrere året og har blitt mer og mer ivrig. Nå trener jeg stort sett hver dag, og har et program med både styrke- og kondisjonstrening.

Også i fitness har merittlisten begynt å fylle seg opp med solide prestasjoner. Marianne tok NM-sølv i 2008, knep bronsen i 2011 – og ble nummer seks i Nordisk samme år. På tampen av fjoråret gikk hun helt til topps i en konkurranse i USA.

Vil slå gjennom i USA

– Fitnessindustrien er mye større i USA, og drømmen er å slå gjennom på den internasjonale arenaen. I USA deltok jeg på en såkalt «Figure»-konkurranse. Vi var 10–12 utøvere i klassen, og jeg vant til slutt. Det var skikkelig morsomt.

– Hva fascinerer deg mest med fitness?

– Det er å se at jeg kan forandre kroppen og fysikken. Mye handler om å pushe seg selv. Jeg liker også å ha mål å trene mot. Da er det lettere å motivere seg. Fitness kan fint kombineres med en vanlig jobbhverdag, og det er fullt mulig å konkurrere på høyt nivå.

– Hva består en normal ukesdiett av for deg?

– Det kommer helt an på om jeg er i konkurransemodus eller ikke. Frokostene inneholder oftest havregryn, proteinpulver, egg og nøtter. Den største forskjellen fra meg til andre er at jeg spiser varmretter i stedet for brød til hvert måltid. Det blir på en måte fem middager i løpet av en dag. Måltidene kan inneholde fisk, kylling, ris og grønnsaker. Det viktigste er at det er sunt, smiler Marianne.

Maura-jenta har vært svært allsidig i livet sitt. Hun begynte med fotball som 6-åring, har vært innom ski og skiskyting – og driver altså nå med fitness.

– Hva er dine beste treningstips?

– Den største utfordringen til folk er å holde kontinuiteten oppe på treningen. Mange starter litt for ambisiøst, og får seg raskt en smell. Kom deg i gang med treninga, les deg opp på kosthold og gjør noe du synes er gøy. Ikke overdriv. Da kan du komme så langt du vil, smiler Marianne, som er klar for å hjelpe deg.

Mariannes beste treningstips

1. Vær realistisk. Ikke start for hardt med noe du ikke kan holde. Da er det lett å gå lei av treningen.

2. Velg noe morsomt. Gøyal trening går helt av seg selv. Da trenger du ikke bruke tid på å motivere deg. Da vil du hele tiden ha det morsomt på trening.

3. Les deg opp på kosthold. Ikke la deg prege for mye av løssalgsavisene. Der kan trenings- og slanketipsene ofte være unyanserte og forenklet.

4. Få deg personlig trener. Det kan gi deg en ekstra motivasjonsboost. På den måten kan du støtte deg på ekspertisen, få kyndig veiledning og velmenende råd fra noen som blir kjent med deg.

5. Spis sunn mat. Det gjør jakten på en bedre livsstil mye enklere. Sunn mat kombinert med god trening gir raske resultater.

6. Finn et treningsmål.
 

 

Treningstips 1 – push ups!

 

 

Treningstips 2 – rumpe og lår!

 

 

Treningstips 3 – for skiløperen!

 

 

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere