*Nettavisen* Nyheter.

25 trailere fikk kjøreforbud på vei inn i Oslo

Statens vegvesen har hatt fokus på dekk og kjetting når de har hatt en ukes lang kontroll på Taraldrud trafikkstasjon på E6 ved Oslo-grensa i syd. Foto: Foto: Anita Gjøs, ØB

Statens vegvesen trappet opp kontrollene under det heftige snøværet i forrige uke. Det ga kjøreforbud for mange trailere.

Klikk på bildet for å forstørre.

Flere vogntog fikk kjøreforbud på det glatte føret da Statens vegvesen hadde kontroll hele uke 5. Foto: Foto: Anita Gjøs, ØB

TARALDRUD: Store snømengder og glatte veier gjorde at Statens vegvesen valgte å holde kontroller av store kjøretøy hver eneste dag sist uke. De har fokusert på dekk og kjetting, særlig hos utenlandske vogntog. Resultatet overrasker ikke avdelingsingeniør Åge Kristiansen.

– I løpet av uken har vi kontrollert cirka 600 store kjøretøy og det er bra. Det som er verre er alt det rare som avdekkes. Vi har hatt et par tilfeller som har vært skikkelig ille, sier han.

En sjåfør ble hentet av politiet fordi han hadde kjørt en hel uke uten å registrere hviletid. Kristiansen synes det er meget skummelt.

– Han kunne ha sovnet bak rattet. Han må betale en bot før politiet slipper han.

Sjåfør ble hengende i rattet

Kristiansen foreller om det verste tilfellet av dårlige bremser som ble oppdaget i løpet av kontrollen. Et utenlandsk vogntog var i så dårlig stand at da vogntoget skulle inn i hallen for sjekk og sjåføren ble bedt om å kjøre fram, sluttet kløtsjen å virke, setet datt ned slik at sjåføren ble hengende i rattet og vogntoget nærmet seg porten da han prøvde bremsene. Det endte i kjøreforbud.

– Dette var veldig ille. Godt vi fikk stoppet dette vogntoget, sier Kristiansen.

Totalt fikk 25 store kjøretøy kjøreforbud. Det må enten byttes dekk, bremser eller skaffes kjettinger før de får rulle videre på norske vinterveier. Gebyr på mangler som dårlige dekk og kjetting, og overlastgebyr alene betyr nærmere 50.000 kroner i statskassen.

Les også: Trailer med laks veltet på E6

Sjekk før de får kjøre videre

Svært mange trailere har forårsaket trafikkaos siden snøen la seg på Østlandet. Statens vegvesen vil forsikre seg om at så mange som mulig sjekkes før de får kjøre videre inn i landet.

– De fleste norske trailersjåfører er vant til å kjøre på vinterføre. Det samme kan dessverre ikke sies om alle utenlandske sjåfører og vi ser ofte at kjøretøyene er dårlig skodd for veiene her, sier Kristiansen.

Kristiansen har sett mye i løpet av sine 36 år i veivesenet og kom med en oppfordring til bilister i høst: Du bør ikke ha vogntog bak deg på motorveien. Dersom du må bråbremse er det ikke sikkert han bak deg klarer det.

Statens vegvesen fortsetter kontrollene ved flere grenseoverganger denne uken.

– Handler om liv og helse

Pål Aronsen, leder av Oslo Transportarbeiderforening, er fornøyd med at veivesenet bruker mer tid på grenseovergangene og mener løsningen for å unngå at farlige vogntog får kjøre over grensen er enkel.

– Myndighetene må innføre strengere grensekontroller slik at disse vogntogene ikke får kjørt inn i landet. Det er det samme hver vinter, men ingen vil bruke ressursene som kreves, sier han.

Han skjønner ikke hvorfor strengere grensekontroller ikke prioriteres, og mener at den kostnaden satt opp mot kostnadene samfunnet betaler etter utallige berginger, kø og i verste fall dødsfall, er liten.

Aronsen påpeker at jo flere mil et vogntog i dårlig stand får kjøre på norske veier, jo større er sjansen for at vogntoget vil trenge assistanse.

– Jeg mener dette handler om liv og helse. Det er ingen tvil om at norske sjåfører er bedre rustet for vinterveier både når det gjelder erfaring og utstyr. Når utenlandske firmaer lar sine sjåfører drive kabotasjekjøring, går det direkte på veisikkerhet og sette folk i livsfare, uttaler Aronsen.

Kabotasje betyr at utenlandske transportører som har levert internasjonal last, kan kjøre inntil tre betalte turer i Norge i løpet av en uke, før de må ut av landet igjen.

Les også: Bør stenge for villparkering av trailere

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag