Gå til sidens hovedinnhold

40 år på Røa

– Jeg hadde ingen planer om å bli optiker, jeg ville bli arkitekt. Men jeg angrer ikke, smiler Erik Kverntangen i Røa Optikk.

RØA: – 24. oktober feiret vi 40 år på Røa. Far startet i 1970 i lokaler der apoteket ligger i dag. Det var et lite lokale på kun 27 kvadrat, forteller Kverntangen.

Over krysset

I 1982 gikk veien over krysset for Røa Optikk, til lokalene de fortsatt disponerer.

– Det er ganske vanlig i bransjen, det med å overta etter fedrene. Det er et litt sært yrke, smiler han og fortsetter:

– Det var vanskelig å få lærlingplass, så da ble det yrkesskolen og optikerlære. I 1979 tok jeg så et år på optikerskolen i Kongsberg.

Håndverk til helse

For 13 år siden tok han over Røa Optikk, i en bransje som da gjennomgikk store forandringer.

– Det gikk fra å være et håndverk med svennebrev og mesterbrev som håndverker til å innebære offentlig godkjenning som helsepersonell. Den godkjenningen måtte jeg ta ekstra, sier Kverntangen.

Dagene var talte for synsprøveutstyr og det gode, gamle kassaapparatet da data overtok det meste tidlig på 90-tallet.

– Optikerbransjen er noe helt annet i dag enn hva den var da far var yrkesaktiv. Det er det ingen tvil om, sier Kverntangen.

Men enkelte ting er også akkurat slik det alltid har vært. Kontakten med kundene og den personlige servicen.

– Røa er en liten by i byen. Selv er jeg oppvokst på Hovseter og var mye på Røa som guttunge. Jeg tror flere flytter tilbake til dette området når de selv blir foreldre. Jeg har nemlig sett flere bekjente jeg ikke har sett på mange år.

Optikeren i nærmiljøet

Erik legger ikke skjul på at han trives på Røa. Det gjør også hans to optiker-kollegaer Torhild Låte og Vicki Holtmoen.

– Vi har jobbet sammen i snart 20 år, og vi er et godt team. Vi trives på jobb, sier han.

Røa Optikk AS sto alene frem til begynnelsen av 80-tallet. De ble så en del av Interoptik, som igjen ble kjøpt opp av et nederlandsk selskap.

– I slutten av september i fjor gikk vi ut av Interoptik. Det hadde vokst seg stort, og vi ønsket oss tilbake til å være en enkeltstående forretning i nærmiljøet. Vi gikk så inn i kjeden C-Optikk, som har cirka 140 butikker rundt om i landet, forteller Kverntangen og legger til:

– Ønsket var å ha mer styring selv, slik vi hadde tidligere. Noen vil bli styrt, andre ikke. Nå er vi den velkjente optikeren i nærmiljøet. Vi kan være oss selv, og det er vi mest fornøyd med.

Reklame

NÅ: Eksklusiv motebutikk er i gang med sitt årlige salg