RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

60 millioner til kollektivtrafikk

Oslo Sporveier skal bygge opp sanntids- systemet på t-banen.

OSLO: Pengene kommer fra den såkalte belønningsordningen til samferdselsdepartementet. Hvert år deles det ut penger til de største byene som kan vise til en positiv utvikling i kollektivtrafikken. Oslo er en slik by. Det er hovedsaklig Oslo Sporveier som vil nyte godt av den rødgrønne pengebevilgningen. - Dette viser at Sporveiens satsinger de siste årene har vært vellykket. Nå kan de satse enda mer, sier Ap sin kollektivpolitiske talsmann Truls Wickholm.

Sanntidssystemet

Drøyt halvparten av de 60 millionene tilfaller Oslo Sporveier. Resten smøres ut over kollektivtiltak i Akershus og Buskerud. Sporveien ønsker å bruke pengene til å innføre sitt nye sanntidssystem over hele fjela. I dag er dette innført kun på busser og trikker.
- Så langt det lar seg gjøre, ønsker vi å gjøre noe med sanntidssystemet på t-banen. Vi bruker samme teknologi som på buss og trikk. Systemet på t-banen har ikke fungert, sier hun til Lokalavisen Groruddalen.
Det er innmaten i de blå skjermene på t-banestasjonene som skiftes ut. Passasjeren skal få korrekt informasjon om hvor langt unna t-banen er. Dagens system fungerer ikke i det hele tatt.
- Det er et tiltak som vil generere mer trafikk. Et bedre infosystem vil gjøre at flere tar t-banen, sier Agerbak-Jensen.
Wickholm påpeker at satsingen på Oslo Sporveier har kommet i stand takket være et samarbeid mellom Ap, SV, V og KrF i Oslo bystyre. - Det har kommet på tross av byrådet i byen, skriver han i en pressemelding.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere