Å betale for parkering

 

 

Nordre Aker Budstikke på lederplass.

Vil du hisse på deg folk er det bare å endre betingelser for bilen deres. Bensinpriser, bompengeringen og parkering. Storo Storsenter har klart kunststykket ved å innføre betalparkering i sitt splitter nyåpnede kjøpesenter. Folket raser.

LES OM DET HER: Først glede – så frustrasjon

I iveren etter gratisparkering er vår tids store mantra, nemlig «klimaet» og det innbitte ønsket om «utslippsreduksjon» glemt. Privatbilismen står for ti prosent av landets utlipp av klimagasser. Men når det gjelder handling i vårt eget nærmiljø, ja da skal vi få kjøre. At Storos nye ordning kanskje fører til at noen flere lar bilen stå hjemme, er noe vi hadde vi applaudert om innfallsvinkelen hadde vært en annen. Med Storos plassering, midt i en trafikkork, på den stampende Ringveien, i den håpløse Vitaminveien. Dette er et svært belastet område der vi ellers vil redusere bilbruken, nærmest for en hver pris. Så hva er da så galt med noen kroner for å «straffe» dem som likevel velger den minst miljøvennlige fremkomstmåten? Storo er jo velsignet med kanskje den beste kollektivdekningen i vår del av byen. To t-banestasjoner med fire t-banelinjer, tre trikkelinjer og en bukett med korresponderende busslinjer. Det er ikke vanskelig å komme seg til Storo på månedskortet.

Men saken er mer nyansert enn som så. Storo er nå Oslos største kjøpesenter. Floraen av butikker tilsier at mange av kundene ikke nøyer seg med ett innkjøp. Man handler mye. Og å ta med både ny tv, kaffetrakter, dress med slips, gåsedunsdyne, fersk hummer og kaffe latte på t-banen – eller 23-bussen i rushtiden – er neppe ønskelig, eller praktisk! Å betale før du i det hele tatt har fått lov til å handle – legge igjen tusenlapper i kjøpesenteret – strider mot vår retferdighetsoppfatning. Det er som å betale «etableringsgebyr» for å få lov til å bli kunde hos en telefon- eller tv-leverandør. Eller «servicegebyr» når du selv bestiller, velger sete, betaler og skriver ut din egen kino-, konsert-, eller flybillett. Det oppleves feil, det føles feil, ja, det er feil, vil mange mene.

Storosenteret har få parkeringsplasser målt mot størrelsen, og trenger sirkulasjon, slik senterdirektøren sier. Det kan vi forstå. Samtidig trenger Storo-området et lavere trafikktrykk. Det opplever vi hver dag. Storosenteret vil neppe merke kundereduksjonen betraktelig, dersom de fastholder dagens ordning. På den annen side; å innføre én times gratisparkering for å gjøre kundene til lags, ville neppe skade senterets omdømme. Men inntektstapet vil nok merkes. Som Vital-sjefen sa da de krøp til parkeringskorset på Ullevaal stadion i sommer: «Hva det vil koste tør jeg ikke en gang regne på». Til syvende og sist er det vel kundene som er viktigst for kjøpesentrene?

LES OGSÅ: Først glede – så frustrasjon


HVA MENER DU OM DENNE SAKEN? KOMMENTER I FELTET UNDER

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag