RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Advares mot løpske motorer


Volvo ber eiere av biler med Volvos 2,4 liters femsylindrede dieselmotor om å følge med på oljenivået.
Volvo ber eiere av biler med Volvos 2,4 liters femsylindrede dieselmotor om å følge med på oljenivået. Foto: Foto: Øivind Skar
7194 norske Volvo-eiere advares mot for høyt oljetrykk på bilene sine. Det kan medføre automatisk økning i turtallet.

Bilmotorer som fortsetter å gå etter at de er skrudd av er ikke bra. Nå advarer Volvo 7194 norske eiere av Volvo-biler med 2,4 liters dieselmotor om at dette i ekstreme tilfeller kan skje.

Selv om Øystein Herland, Volvos administrerende direktør i Norge, ikke direkte vil innrømme at alt mediestyret rundt Toyotas gass- og bremseproblem er årsaken til at Volvo allerede nå aksjonerer, medgir han at bilmotorer som helt uten grunn øker turtallet -  eller fortsetter å gå - etter at de er skrudd av, ikke på noen måte er bra.

Les flere bilnyheter på BiliOslo.no

Derfor går nå Volvo ut og advarer eiere av biler med denne motoren, om at Volvo har registrert 55 tilfeller av denne feilen i Europa. Men foreløpig ikke på noen biler i Norge. Ei heller skal det ha skjedd ulykker på grunn av feilen.

– Problemer kan oppstå dersom oljenivået i motoren overstiger maksimumsnivået. Jeg presiserer at dette kun gjelder den femsylindrede 2,4 liters dieselmotoren og D5-motoren. Dette er i basis samme motor, men med forskjellig effekt.

– Derfor ber vi kundene om følge med på oljenivået, og peile dette etter 2500 kilometers kjøring. Vi garanterer at så lenge oljenivået er normalt, oppfører bilen seg som den skal og er 100 prosent trygg å kjøre, sier Herland.

Herland sier videre at om problemer skulle oppstå, gjelder det å kjøre inn til siden, skru av motoren og varsle Volvo eller annen passende hjelp med en gang.

Dette er typene/årsmodellene som er omfattet av problemet, og da bare varianter med 2,4 liters femsylindret dieselmotor:

* C30 (2006 – 2010)

* C70 (2006 – 2010)

* S40 (2007 – 2010)

* S80 (2007 – 2009)

* V50 (2007 – 2010)

* V70/XC70 (2008 – 2009)

* XC60 (2009)

Volvo har ikke tenkt å kalle bilene tilbake for sjekk. I hvert fall ikke foreløpig. Grunnen er at man ikke vet hva årsaken til motorproblemene bunner i. Forklaringen kan muligens være at en feil i den automatiske renseprosessen for bilens partikkelfilter medfører at overskuddsdrivstoffet havner i motoroljen.

– Dette er en ren føre var-aksjon. I tillegg til at vi kontakter hver enkelt bileier, har Volvo lagt ut en instruksjonsvideo på nett om hvordan oljen peiles på de berørte modellene, presiserer Herland.

www.volvocars.no vil det også være mulig å taste inn bilnummeret. Eieren får da direkte tilbakemelding om den aktuelle bilen er omfattet av problemene.


 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere