RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aldri verre

Trafikk inn og ut av Oslo har økt med 36 prosent siste ti år. Smertegrensen er nådd, mener regionveis- sjef Sidsel Sandelien

Groruddalen: Statistikk som Statens vegvesen Region øst har laget viser at det er 87.400 biler daglig som kjører inn gjennom bomstasjonen på Alnabru. Det er en økning på 36 prosent i forhold til 1995 da det ble registrert 64.400 kjøretøy. Skyhøy bensinpris, lange køer til og fra jobben og fullstendig sprengte parkeringskapasiteter i byen ser ikke ut til å skremme bilister fra å kjøre til og fra jobben hver dag.
- Trafikken i dag er langt mer enn det miljøet tåler, sier regionveissjef Sidsel Sandelien.

Miljøkonsekvenser

I 1995 ble det målt luftforurensning som overskred tillate grenser. En trafikkøkning på 36 prosent innebærer enda større forurensning.
- Enkelte folk mener at forurensingen nærmer seg grense på hva miljøet kan tåle, sier Sandelien.
Dagens biler forurenser langt mindre enn biler som ble kjørt i 1995. I tillegg er det innført miljøavgift på piggdekk. På Trondheimsveien er det også en miljøfartsgrense på 60 kilometer i timen. Ingenting av dette ser ut til å være nok for å la bilen stå.

Ingenting virker

Statens vegvesen har i mange år gjort alt for å minske antall biler som kjører gjennom Groruddalen og inn til byen. Uttalelige kampanjer for å få folk til å bruke mer kollektiv trafikk har tydeligviss ikke vist noen resultater.
- Virkemidler som bompenger har ikke vist seg godt nok til å avskrekke folk fra å bruke bilen inn til Oslo. Prisene er rett og slett ikke høye nok, sier Sandelien.
Hun nevner at Stockholm har innført en prøveordning med differensiert bompenger pris. Det er dyrere å ta bilen inn til byen i rushtiden.
- Dette gir allerede gode resultater i Stockholm. Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal bruke samme system som det er på tog og fly. Det er umulig å få billig billett når pågangen er størst.
Heller ikke lange køer kan avskrekke bilister. Det virker som om bilistene har fått økt toleranse for kø.
- For meg er det utrolig at folk gidder å ta bilen i rushtrafikken i det hele tatt.

Kø som virkemiddel

En annen virkemiddel som viser seg ikke til å virke er bruk av kø for å gjøre det vanskeligere å ta bilen på jobb. Statens vegvesen har tatt et av kjørefeltene ved Ullevål sykehuset og laget et kollektivt felt.
- Det skaper køer og gjør det vanskeligere å kjøre den veien. Vi har fått mange klager på den ordningen. Likevel merker vi at det ikke har bidratt til merkbart mindre trafikk, sier Sandelien.
Selv om alle kampanjer for kollektiv trafikk framfor biltrafikk viser resultater, mener Sandelien at de er fullstendig bortkastet.
- Vi kunne ha hatt enda større trafikk enn nå. Alle de virkemidler som vi bruker har vært med på å dempe for enda større økning, sier Sandelien.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere