RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alna satser på hjemmetjenesten


Strategimøte: Avdelingsledere og fagforeningsrepresentanter og verneombud samlet seg på Solvang sykehjem for å diskutere strategiene videre.
Strategimøte: Avdelingsledere og fagforeningsrepresentanter og verneombud samlet seg på Solvang sykehjem for å diskutere strategiene videre.
I fjor var bydel Alna tredje dårligste bydel i Oslo på hjemmetjeneste. Nå er målet å komme opp og fram.

Furuset: Bydel Alna har i øyeblikket fjorten utlyste stillinger i hjemmetjenesten. Det er klare tegn på at bydelen satser på en stor oppussing av hele tjenesten.
Vi har jobbet med dette siden årsskiftet. Målet er at vi skal kunne yte god og trygg hjemmetjeneste, sier avdelingssjef Eva Waaler i bydel Alna.

Brukerundersøkelse

En tilsynsrapport fra Helsetilsynet som ble offentliggjort i 2006 viser at bydel Alna lå på tredje plass fra bånn.
Klart at det ikke er så morsomt å være så langt nede. Derfor bestemte vi oss for å gjøre noen grep som skal flytte oss oppover lista, sier Waaler.
Ifølge rapporten skårer bydelen best på møte mellom brukere og ansatte.
Det er noe som vi skal ta med oss videre, samtidig som vi skal jobbe for å bedre tjenestetilbudet.

Komplisert tjeneste

I bydel Alna er det for tiden fjorten stillinger som er lyst ut i hjemmetjenesten.
Ikke alle stillinger er brukerrelaterte. Det er også en del støttestillinger som skal være med på å sikre forsvarlig drift, sier Waaler.
Hjemmetjenesten er en tjeneste som er meget viktig, samtidig som den er komplisert.
Denne tjenesten har bemanning døgnet rundt. Det krever utrolig mye logistikk for å holde tjenesten gående.

Primærkontakt

Brukerne av hjemmetjenesten har uttrykt at det er ønskelig med én kontaktperson. Det er et ønske som kan bli vanskelig å innfri.
Siden vi jobber skift, er det umulig for folk å ha kun én kontaktperson hele veien.
For å gjøre ting lettere for brukerne, bestemte bydel Alna seg å bruke færrest mulig pleiere per bruker.
Vi kommer til å innføre en ordning med primærkontakt. Det vil si at brukerne kommer til å ha en person som er deres faste kontaktperson.

Økonomisk forpliktelse

Ansettelse av mange nye personer i hjemmetjenesten er en stor økonomisk forpliktelse for bydelen.
Det er ting som må gjøres uavhengig av den økonomiske situasjonen i bydelen.
Waaler sier at målet ikke er å være best, men å kunne tilby en tjeneste som er god og forsvarlig.
Vi er ikke en Lada som ønsker å bli en Mercedes. Det er enkelte grep som må gjøres, uavhengig av den økonomiske situasjonen.
Vi er ikke en Lada som ønsker å bli en Mercedes
Eva Waaler

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere