Alnabruterminalen får én milliard

Visjoner: Stortingsrepresentant Truls Wickholm (Ap) mener Groruddalen kan bli et fantastisk sted å bo dersom private aktører går inn med midler til E6-lokket. (Arkivfoto).

Visjoner: Stortingsrepresentant Truls Wickholm (Ap) mener Groruddalen kan bli et fantastisk sted å bo dersom private aktører går inn med midler til E6-lokket. (Arkivfoto).

Nasjonal transportplan legger opp til en bevilgning på én milliard kroner til Alnabruterminalen, og 60 millioner kroner til direkteadkomst fra E6 til Alnabruterminalen.

GRORUDDALEN: Da regjeringen fredag offentliggjorde Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019, lå det inne penger til Alnabruterminalen. Dessuten får terminalen den lenge etterlengtede avkjøringa fra E6.

Kan startes opp neste år

Pengene til Alnabruterminalen skal brukes til å doble kapasiteten, slik at mer av godstransporten kan gå på jernbane. Det legges opp til at 850 millioner kroner skal brukes i perioden 2010-2013, mens de resterende 150 millionene skal brukes innen 2019.

Adkomsten har ligget inne i Oslopakke 3 en god stund uten at noe er skjedd. Nå foreslår regjeringen å bevilge ytterligere 60 millioner kroner i statlige midler for å få den på plass.

- Det er et kjempeproblem at det ikke fins direkte avkjøring fra E6 til terminalen i dag. Det skaper mye kø, og det er negativt for folk som trenger å komme seg fram i området, sier stortingsrepresentant i samferdselskomiteen Truls Wickholm (Ap).

Byggingen er planlagt til første del av perioden 2010-2013. Det betyr at veiprosjektet kan startes opp allerede neste år, under forutsetning av at den sittende regjeringen da godkjenner planen.

Groruddalen kan også komme til å nyte godt av jernbanesatsingen på tre milliarder kroner, som skal brukes til opprustning av skinnegangene i Oslos nærområder.

- Området fra Loenga til Alnabru og videre til Grorud er plaget av et gammelt anlegg, og dette fører til forsinkelser. Skinnegangene skal rustes opp og få samme standard som flytoget. Da blir det behov for mindre vedlikehold, og det vil dermed bli større regularitet på togene, sier Wickholm.

Private kan finansiere E6-lokket

Lokket over E6 har også ligget nederst på lista til Oslopakke 3 i flere år. Nasjonal transportplan bevilger ingen midler til byggingen, men minner om at private utbyggere har anledning til å bidra.

- Det er stor interesse for å bygge nye boliger og næringseiendommer i Groruddalen. Da kan man se for seg et bytte, hvor de får anledning til dette, mot at de bygger lokk over E6, sier Wickholm.

Han mener lokket ville betydd mye for byutvikling i Groruddalen.

- Vi syns de som styrer Oslo sitter litt på henda sine. De bør synliggjøre mulighetene. Hadde jeg vært byråd i Oslo, ville jeg invitert folk og spurt hva de kunne tenke seg. Groruddalen ligger midt i Oslo, og det er store områder som kunne blitt fantastiske med et lokk, sier han.

- Vil ikke mer boligbygging gå på bekostning av Alnabruterminalen?

- Nei, da kan terminalen ligge for seg selv, og man kan fortsette byggingen av boliger, parker og næringseiendommer. Støv og støy vil forsvinne, og Groruddalen vil bli et bedre sted å bo, sier Wickholm.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.