RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alnaelva kan forbli under jorda


Senioringeniør i Statens vegvesen Jofrid Burheim skisserer et nytt alternativ uten elveløsning for Alnabru.
Senioringeniør i Statens vegvesen Jofrid Burheim skisserer et nytt alternativ uten elveløsning for Alnabru.
Slagsmålet om Alnabru fortsetter. Det kan ende med at staten tar over reguleringsarbeidet. I så fall er det ikke sikkert at elva kommer opp i det hele tatt.

ALNABRU: Blant andre Statsbygg, Jernbaneverket og Statens vegvesen har levert innsigelser til de fire reguleringsalternativene som var på høring fram til 15. mai.

Nytt alternativ uten elv

Mest oppsiktsvekkende er innsigelsen fra Statens vegvesen. Dersom det ikke lar seg gjøre å utvikle alternativ 1a/1b fra Statsbygg, ønsker de en løsning uten elv.

LES OGSÅ: Forbereder saken nå

Statens vegvesen peker på at forslagene fra Plan- og bygningsetaten mangler veglenke og kryssløsning mot mulig direkteatkomst E6. De mener dessuten at alternativene fra Plan- og bygningsetaten strider mot nasjonale føringer gitt i Nasjonal Transportplan 2010-2019, og dermed må forkastes.

Statens vegvesen lufter i stedet ideen om et femte alternativ uten elv. De foreslår ny firefelts Alfasetveg uten langsgående åpen Alna.

- Vi foreslår en løsning med sammenhengende gang- og sykkelvei gjennom hele terminalområdet, uten å få opp elva. Vi har laget tegninger på et grovt nivå. De må detaljeres bedre, men vi vil anbefale å se på en slik løsning, sier senioringeniør Jofrid Burheim i Statens vegvesen.

Med dette femte forslaget beholdes dagens beplanta grøntområde mot gravlunden.

- Vi tror det vil være et godt alternativ som bør være med videre. Vi jobber alt vi kan med veidelen i planen. Alle er klar over at det haster, sier Burheim.

- Hvor sannsynlig er det at det blir en statlig regulering?

- Det er vanskelig å si. Men dersom man ikke enes, kan det være et virkemiddel, sier Burheim.

Jernbaneverket sier 1b

Jernbaneverket har også innsigelsesrett. De fremmer innsigelser til alle alternativene bortsett fra 1b, som de finner tilfredsstillende og god.

De er også villige til å akseptere elveløsningen som skisseres i dette alternativet. Likevel mener de at det er behov for en del mindre justeringer.

Jernbaneverket varsler også krav om statlig regulering dersom kommunen ikke ivaretar utviklingen av terminalområdet i henhold til nasjonale mål og føringer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere