RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Alt på ett brett


Eivind Berg (2) spiller helst Memory, men begeistres også av Oregon-brettet. Fra venstre: Bror Hallvard (5), mamma Åse og pappa Henrik.
Eivind Berg (2) spiller helst Memory, men begeistres også av Oregon-brettet. Fra venstre: Bror Hallvard (5), mamma Åse og pappa Henrik. Foto: Alle foto: Peder Gjersøe
Eivind Berg (2) trenger ikke data så lenge brettspill med familien er like stas.

– Brettspillbransjen er mindre enn dataspillbransjen, men den er oppadgående. Det utgis hundrevis av nye brettspill internasjonalt hvert år, og det har tatt seg opp i Norge også, sier Henrik Berg.

Spillegale

Og akkurat det kan han blant annet takke seg selv og kona Åse Berg for. Paret, som har stabler med rundt 350 brettspill i hylla hjemme, fant for fire år siden ut at de ville utvikle enda flere spill.

Nå har det brettspillskapende ekteparet tre utgivelser på samvittigheten. Og flere er på vei, lover de.

– Stadig flere spiller brettspill. Jeg tror det henger sammen med behovet for sosial samling. Du ser motspillerne inn i øynene og har gjerne et forhold til dem også utover selve spillet, sier Christian Vennerød.

Salgsvekst

Vennerød er daglig leder i Vennerød Forlag AS, som er en av Norges største distributører av brettspill. Han kan bekrefte at salget har økt de siste åra.

– Kåringen av årets spill gjør det lettere for forbrukerne å orientere seg i markedet, og nettsteder med diskusjoner er med på å holde interessen oppe, mener Vennerød.

Kåringen av årets spill i det norske markedet er det Brettspillguiden.no og Remo Rehder som står for. Der kniver nyvinningene om å gå til topps i kategoriene årets barnespill, familiespill og selskapsspill.

– Ludo og stigespillet er lite utfordrende i lengden, men vi har fått flere spill som egner seg også for voksne. I Norge er det fremdeles selskapsspill som dominerer, og det har blitt legitimt å be naboen over på et slag Trivial Pursuit, sier Rehder.

Klassikere

Men selv om vinnerinstinkt kan blomstre opp i uventet styrke på en ellers fredfull spillkveld, er spillprosessen og kommunikasjonen underveis ofte viktigere enn å vinne, mener Rehder.

Monopol, Ludo, Backgammon og Stigespillet er klassikere alle kjenner til og de fleste kan. Sjakk lever i beste velgående, og Trivial Pursuit har blitt en vinner på mange stuebord.

– Sjakk finnes og spilles over hele verden og kommer aldri til å bli borte. Men for at et spill skal lykkes på lengre sikt i dag, er det avgjørende at det klarer å bygge en merkevare, slik som Monopol, mener Rehder.

Strategispill

Han er sikkert på at det vil fødes nye klassikere blant brettspillene.

– Det kommer. For eksempel har strategispillene The Settlers fra Catan og Carcassonne økt i popularitet i mange år, og begynner å få solid rotfeste internasjonalt, sier han.

Det er familiespillene som har gjennomgått den største utviklingen de siste tiårene. Spillene er blitt raskere å fullføre, mindre basert på utslagning og mer utfordrende å mestre.

Men for at et spill skal fenge mange brukere over tid, er det to ting som er spesielt viktig, mener spillentusiasten.

– Spillet bør være enkelt å sette seg inn i, men samtidig ha et visst omfang av regler slik at det føles betydningsfullt å spille. I tillegg liker de fleste at det finnes et element av flaks som de kan skylde på hvis de taper, sier Rehder.

Data vs. brett

I et samfunn der det digitale dominerer, er det vært lett å se for seg at brettspillene kommer til kort. Men i stedet for å ta valget mellom data og brett, har resultatet blitt et «både og», mener Rehder.

Selv brettspillskapere søker underholdning i skjermen når behovet melder seg, innrømmer familien Berg.

– Det går i perioder. Nå om dagen spiller vi mest dataspill, men så går vi gjerne lei av det og kommer inn i en ny brettspillperiode, sier Henrik Berg.

Innbringende

– Et spill er et spill. Det er ikke noe underlig med at folk liker å spille begge deler, mener spillforsker Torill Elvira Mortensen ved IT-Universitetet i København.

Mortensen, som blant annet har studert det massivt populære internettrollespillet World of Warcraft, sier at det også kan ligge svært gode penger i brettspill som lykkes.

– Du trenger ikke 30 millioner dollar for å produsere et brettspill, så fallhøyden er mye mindre for brettspillprodusenter. Dessuten er brettspillene lette å korrigere og prøve seg fram med, sier Mortensen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere