*Nettavisen* Nyheter.

Amandus 2013: Menn er passive og kvinner handlekraftige i skandinavisk film

Kristiansen forteller at jenter historisk sett har vært veldig underordnet menn på film, men at trenden på 2000-tallet er blitt det motsatte. Foto: Foto: Mithuna Vijayaratnam

- Fremstillingen av kvinner og menn på film har alltid vært et viktig tema, mye går ut på mannlig dominans og passive kvinnefigurer. I de senere årene, i skandinaviske filmer, kan man derimot merke seg det motsatte, med passive menn og handlekraftige kvinner, og dette kommer ikke minst til syne i ungdomsfilmene, forteller Lars Ole Kristiansen, filmviter og redaksjonssjef i det nettbaserte filmmagasinet Montages.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lars Ole Kristiansen er filmviter og redaksjonssjef i nettmagasinet Montages.no. Foto: Foto: Privat

LILLEHAMMER/OSLO: – Helt tilfeldig har jeg blitt bedt om å holde foredrag om fremstilling av kvinner i skandinaviske filmer, samme år som det er 100-årsjubileum for norske kvinners stemmerett.

Kristiansen er en av gjesteforeleserne under årets Amandusfestival og leder «Jentene bestemmer»-verkstedet.

– Fremstillingen av kvinner og menn på film har alltid vært et viktig tema, mye går ut på mannlig dominans og passive kvinnefigurer. I de senere årene, i skandinaviske filmer, kan man derimot merke seg motsetningen, med passive menn og handlekraftige kvinner, og dette kommer ikke minst til syne i ungdomsfilmene, forteller Kristiansen.

Master i kjønn på film

Etter å ha skrevet en masteroppgave med vekt på kjønnsfremstilling med hovedfokus på kvinnesynet i flere skandinaviske filmer, oppdaget Kristiansen at dette var en tendens i alle skandinaviske filmer fra 2000-tallet.

– Det var ikke noe jeg fikk brukt i oppgaven min, men jeg tenkte en del på dette ved siden av.

Det var først høsten 2012 Kristiansen fikk tatt opp dette funnet, og holdt foredrag innenfor dette temaet.

– Foredraget jeg holdt i dag foran Amandus-deltagerne var veldig omformet, etter som jeg hadde mer tid til rådighet og en helt annen type utstyr, kombinert med filmsnuttvisninger.

– Det jeg har opplevd før, er at ingen har lagt noe spesielt merke til dette. Det at jeg gjorde denne oppdagelsen er morsomt, men det er ikke helt det samme med mindre folk legger merke til dette neste gang de ser en film, og det er så klart det jeg ønsker å oppnå.

Kristiansen forteller at jenter historisk sett har vært veldig underordnet menn på film.

– Ofte har kvinnekarakterene vært mindre komplekse, interessante og havnet mer eller mindre i skyggen av menn. Man kan på flere måter si at filmhistorien bærer på en slags skyld ovenfor alle kvinnelige tilskuere som snytt for så mange potensielle interessante kvinnekarakterer opp gjennom årene.

En film Kristiansen mener flere kvinner kan gjenkjenne seg selv i er den romantiske komedien «Mars og Venus» (2007).

– Denne filmen er veldig karikert og overtydelig. Filmen er inne på noe, dynamikken i parrelasjonen er det nok flere som kan kjenne seg selv igjen i. Kvinnen er veldig moderne, med karriere, og forventer at mannen stiller opp hjemme. Ettersom det er en komedie, er det så klart noen av scenene litt overdrevet, men igjen så påpeker den flere moderne kjønnsroller og nærmer seg litt dagens samfunn.

Kjønnsblindhet

Kristiansen har jobbet med film og kjønnsroller i flere år, og har bestemt seg for å avslutte dette prosjektet. Forelesningen under årets Amandus var en siste krampetrekning før det for godt blir lagt på hylla.

– Grunnen til at jeg har vært opptatt av dette temaet i flere år, er at jeg synes det ofte er stor grad av kjønnsblindhet. Dette er et tema som påvirker oss hele tiden, og det er for lite fokus på det til vanlig, men også i filmer.

LES MER FRA UNGDOMSREDAKSJONEN PÅ AMANDUSFESTIVALEN HER!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag