RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På skissen går banen frem til Killingen. I bakkant ser man utgravingen i fyllingen. Lenger bak er det skravert en eventuell utgraving for 1000 meters bane med 100 meter stoppsone. Skisse: Plan- og bygningsetaten
På skissen går banen frem til Killingen. I bakkant ser man utgravingen i fyllingen. Lenger bak er det skravert en eventuell utgraving for 1000 meters bane med 100 meter stoppsone. Skisse: Plan- og bygningsetaten

Amputert konkurransebane

Byutviklingskomiteen i rådhuset gikk inn for konkurransebane i Bestumkilen, men stoppsonen ble kortet ned.

BESTUMKILEN: Byutviklingskomiteen havnet på et kompromiss i Bestumkilen når det gjelder anleggelse av konkurransebanen. Av de tre forslagene som var utarbeidet, gikk byutviklingskomiteen inn for alternativ 3. Det vil si en konkurransebane på 1000 meter, med en stoppsone på 55 meter. Dette var i overensstemmelse med byrådets innstilling.

100 meter stoppsone

Ro- og padleklubbene ønsket en bane på 1000 meter med en stoppsone på minst 100 meter. Dette alternativ 1 var anbefalt av Plan- og bygningsetaten og ble bare støttet av Venstre. Småbåtforeningenes alternativ 2 var en konkurransebane på 750 meter.

Kompromiss nødvendig

I byrådets innstilling ble det lagt vekt på at et kompromiss var nødvendig for en hensiktsmessig sameksistens mellom båtfolket og roere/padlere. Alternativ 3 medfører en mindre utgraving slik at færre båtopplagsplasser og parkeringsplasser går tapt enn ved Alternativ 1. Byrådet mener at det må være mulig å få en utforming, eventuell bremseinnretning i enden av banen, slik at det kan bli en fullverdig konkurransebane.

I riktig retning

– Jeg er litt skuffet. Bydelsutvalget ønsket en fullverdig bane på 1100 meter. Samtidig er dette en markering fra politikerne at de ønsker en god ro- og padlebane. Jeg ser på dette som et brukbart arbeidsverktøy på veien videre. Det er et første skritt i riktig retning. Det er ingenting i veien for at man kan utvide banen med en større utgraving senere. Vi vil fortsette å jobbe for å få en full bane, sier leder av bydelsutvalget i Bydel Ullern, Carl Oscar Pedersen (H).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere