RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Antall Nav-klager øker


NAV-leder Gro Tynning i Nordre Aker forteller at de mottar færre serviceklager.
NAV-leder Gro Tynning i Nordre Aker forteller at de mottar færre serviceklager.
Nav-klager på trygdevedtak øker. Men vi mottar færre serviceklager, sier NAV-leder Gro Tynning i Nordre Aker.

NYDALEN: Utfra statistikken til Nav Oslo øker klagene på vedtak (trygd) - også for Nordre Aker. Første halvår 2007, sammenlignet med første halvår i år, viser en økning fra 110 klager til 145 klager på trygdeområdet. Saksmengden/inngangen innen trygdeområdet har også gått noe ned for Nordre Aker.

Mediafokus

Økningen kan muligens skyldes økt fokus på Nav i media, tror Nordre Akers Nav-leder for arbeid- og trygdeområdet (staten), Gro Tynning.

Hva med eventuelle feilvedtak - vil økningen bli utredet nærmere?

Men jeg tror ikke det blir gjort flere feil enn tidligere. Økningen kan også ha med økte brukerforventninger. Vi har en utfordring ifht. ønske om at vi skal bruke skjønn, men at det samtidig ikke skal forskjellsbehandles i "like" saker. Nordre Aker har også økt en del befolkningsmessig de siste årene - mange faktorer kan spille inn. Men Nordre Aker ligger greit an ifht. omgjøringsprosent på vedtak. Dette er noe vi følger med på og følger opp, sier Tynning.

Fra Nav Oslo sentralt får avisen opplyst at omgjøringsprosenten av klage på vedtak har gått noe ned for vår bydel - med 0.6 prosent i samme perioden. Avisen har foreløpig ikke mottatt statistikk på klagevedtak for "arbeid".

Færre serviceklager

Men i følge Tynning går antall serviceklager for Nordre Akers Nav-område, for trygd/arbeid, ned.

Statistikken er utarbeidet av vårt Nav-kontor. En sammenligning fra første halvår i fjor, med første halvår i år, viser en nedgang på rundt 25 prosent.

I snitt mottok vi rundt 10 klager per måned første halvår i fjor. I år har antallet sunket til rundt 6 klager per måned - per første halvår.

Mange klager mottas ofte per telefon - ofte også direkte til meg. Det har vi merket har avtatt noe foreløpig dette året, sier NAV-lederen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere