*Nettavisen* Nyheter.

Ap med skattelette for de rike

Stortingsrepresentant Truls Wickholm hadde nylig et innlegg med forsvar for bompenger. Den var formet som et angrep på Fremskrittspartiet og samferdselsbyråd Peter N. Myhre, men avsluttet med at han, Wickholm, var for bompenger og påstanden om de gjør at vi kan få mer T-bane, trikk, buss og vei.

Som Høyre-politiker har jeg ikke noe behov for å støtte Fremskrittspartiet som i denne saken synes å ha fornuftige standpunkter i Stortinget, men uten å begrunne dem med noen av de avgjørende argumenter som på flere måter viser at det norske bompengesystemet er umoralsk.

En hver som kan aldri så lite sosialøkonomi eller jus forstår at bompengene er en skatt som kreves inn for at staten skal kunne gjøre noe i fremtiden. Man har ingen garanti for at de som betaler lever og kommer tilbake til samme sted får glede av det bompengene skal gå til. De som kaller det noe annet for å lure velgerne er uærlige. I Sverige må man i henhold til loven kalle det skatt selv der bompengene ikke skal skaffe inntekter til staten men regulere trafikken. I Stockholm, som er eneste sted med bompenger i Sverige, heter det derfor "Trängselsskatt".

Innsamling av skatt ved bompenger gjør at man kan ha lavere generell skatt. Siden bompengene betales med samme beløp om du er milliardær eller er uten formue og inntekt, slipper altså de rike billigere. De ville ellers rammes av at ordinær skatt betales etter evne, enten det er flat skatt eller enda mer ved skatteprogresjon. Bompengeskatten er altså en skattelette for de rike eller, som jeg heller sier, mindre skattebyrde for de rike.

Verst er det imidlertid at det slår helt tilfeldig i forhold til der du bor og har behov for å kjøre. Av to familier med barn i samme barnehage men bosatt på hver sin side av en skattebom, betaler den ene mange tusen kroner i året for å bringe barna gjennom bommen, mens den andre ikke betaler noen slik skatt. Bydelene Ullern og Vestre Aker blir nå innestengt av bommer på alle kanter mens folk i Hedmark og Oppland kan kjøre så mye de vil innen disse fylkene uten slik skatt. Mest betaler folk rundt Oslofjorden, og samlet betaler bilistene i Norge gjennom bompenger og avgifter tre ganger så mye som det koster å bygge og vedlikeholde veiene og reparere personskader. At Norge har en vanskelig topografi er således ingen unnskyldning.

Noen politikere peker på miljø. Men det er påvist at bommene ikke reduserer biltrafikken bortsett fra helt kortvarig ved opprettelsen av en bom eller ved stor avgiftsøkning. Men det gir vel en god magefølelse å straffe de som er så kriminelle at de kjører bil. Dersom man er fanatiker gjelder heller ikke at man skal straffe samme forbrytelse likt.

Svenske politikere fra Moderaterna til Socialdemokraterna sier at "Det norska vägtullsystemet är så orättvist at det kan man inte ha i rättsstaten Sverige". Ta bompenger på ferdig, utbygd motorvei. Da er det en avgift og ikke skatt.

Til slutt om partiet Høyre. Noen av våre toppolitikere har latt seg presse. Men noen er dessverre kalkulatorpolitikere som tror at kalkulatoren ikke bare er til å regne med, men også til å vise hva som er rett og galt. Vi får håpe at yngre politikere etter hvert kommer inn og som ser at systemet er i strid med partiets grunnprinsipper. Da kan Høyre kanskje komme litt høyere på de begredelige meningsmålinger. Folk vil ha rettferdighet. Det var å håpe at norske politikere på lengre sikt vil gjeninnføre rettsstaten også på dette område.

Mine argumenter er tydeligvis så gode at jeg aldri har opplevd å få et motinnlegg fra en ansvarlig politiker. Taktikken er nok å tie det i hjel og håpe på at færrest mulig leser og husker dem.



Tom S. Vadholm

Advokat, medlem Ullern bydelsutvalg (H)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag