*Nettavisen* Nyheter.

Åpent brev til Bydel Nordstrand og helsetjenesten for eldre

Jeg leste artikkelen om familien Larsens møte med bydelshelsetjenesten og synes jeg må bidra med historien om vårt møte med dem.

Svigermor er 87 år, og fikk et lettere slag for en måneds tid siden. Hun kom raskt til Ullevål og fikk adekvat og grei behandling. Hun ble riktig medisinert, og seg på bena igjen. I samråd med familien ble det besluttet å søke rehabilitering for henne i 3 uker. En riktig og klok avgjørelse. Men da kommer bydelen inn i bildet ved noe som kalles "Bestillingskontoret", og dette ble en selsom opplevelse.

Et "fagmenneske" fra bydelen hadde 10 minutter til rådighet med svigermor og setter alle anbefalinger fra sykehus og familie til side. Og det kan ikke ankes. Trikset var selvfølgelig å spørre den gamle om hun ville hjem, og hvem vil ikke det etter et sykeleie. Avgjørelsen ble bygget på feilinformasjon og ikke den informasjonen som kom fra sykehus og familie. En for øvrig utmerket ført journal. Da man konfronterte med dette, var alt bare en misforståelse fra vår side. Det ble til og med hevdet at min kone løy. Jeg må si jeg er imponert over "fagmennesket" som i løpet av 10 minutter skjønte bedre enn både sykehuslegene og familien, som dog hadde observert hennes utvikling i lang tid.

Bydelen hadde et opplegg med hjemmesykepleien som ville ivareta svigermor på en utmerket måte- og de tok ansvar, sa de. I ettertid har jeg skjønt at de ikke vet hva ordet betyr.

Jeg vil ikke gå i detalj om svigermors problemer, men det som skulle skje ble nøye avtalt. Det skulle komme mennesker å hjelpe henne og mate og medisinere til nesten alle døgnets tider. Noe som i seg selv er galt for et menneske som trenger ro og trygghet. Og det meste har gått galt.

Ikke kan hjelperne datoen, ikke kan de klokka, ikke kan de lese og det de gjør er hastig og svært ofte ikke i samsvar med avtaler. Spesielt om natten er det viktig at svigermor har ro og trygghet. Da kommer de ofte uten nøkkel og vekker det gamle mennesket som i ørska må åpne døren. Stikk i strid med behov og intensjoner. Hun falt om allerede første natten hjemme, og måtte ha hjelp fra Falken for å komme seg opp igjen. Og vi er redde for brudd og andre skader.

Men det største problemet er at de ikke greier å holde jevn medisinering slik som beskrevet fra sykehuset. De til og med somlet bort beskrivelsen og har opp hennes medisineske nærmest på lykke og fromme. Vi har måttet ta tak i dette flere ganger og synes det er svært alvorlig. I natt tror vi hun var feilmedisinert og vi måtte ha lege fra legevakten og min kone måtte overnatte der. Noe som skulle være helt unødvendig.

Hvor mange telefoner min kone har hatt med de forskjellige involverte vet jeg ikke. Men vi har kanskje brukt mer tid på bydelen enn vi har gjort ved å stelle svigermor selv. Vi har inntrykk av at alle beskjedene vi gir stopper hos den man snakker med, og det kommer hele tiden et nytt menneske som ikke vet noen ting. Det er ganske frustrerende, og det belaster oss voldsomt. Hvordan vi skal løse dette vet vi ikke. Kanskje må det en politianmeldelse til for grov omsorgssvikt.

Vi trodde at bydelen skulle være en samarbeidspartner, men vi har opplevet dette stikk motsatt, og føler det som om vi har møtt en aggressiv motstander, hvis intensjoner vi ikke helt skjønner. Vi føler at deres beslutningsgrunnlag må være noe helt annet enn svigermors ve og vel. For midt oppi dette er det lite som handler om henne verdighet, eller innholdet i hennes dag. Sannsynligvis dreier det seg om penger. Selv om det opplegget som er i dag må være svært kostnadskrevende. Jeg må si at jeg i mitt lange liv aldri har møtt på slik mangel på kompetanse og ustrukturert drift som Nordstrand bydels hjemmepleie. Dette er langt under minstemål, og for svigermor er dette å bli utsatt for grov omsorgssvikt. Hun var på vei opp da hun var på sykehuset, men er i ferd med å bli revet ganske kraftig ned igjen.

Jeg har hatt lite å gjøre med offentlige institusjoner og byråkrati. Men det jeg har møtt her er sjokkerende. Hvis denne adferd er en norm for Oslo Kommune, da har vi store problemer å løse og jeg vil be folk om å tenke seg nøye om før de stemmer til høsten.

Svigermor er gammel og har greid seg selv helt til nå. Det hun nå møter fra bydelen bånn i bøtt og totalt uverdig. Jeg skriver ikke dette for å klandre enkeltpersoner, for mange er svært hyggelige. Men når det skjer ting som dette, så viser det med all tydelighet at ledelsen er totalt udugelig og bør byttes ut snarest.

Selv med disse problemene er svigermor en elskverdig kvinne som vi gjerne vil ha blant oss så lenge som mulig, og vi håper sterkt at hun overlever denne behandlingen til noe bedre skjer.

For familien,
Odd Fr. Nymark

PS!
Etter at dette er skrevet har bydelen kommet med et nytt tilbud. Hun har fått innvilget 14 dagers opphold på Ryenhjemmet, og vi håper dette kan gi henne den ro og trygghet hun trenger. Dette er ingen rehabilitering, men føles for familien mye tryggere. Vi synes det er helt utrolig at man må gjennom det vi har opplevet- med både sinte ord og trusler, for å få til en fornuftig løsning.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.