RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Åpent møte om Skøyens fremtid i dag


Slik er nye Skøyen og Bestumkilen planlagt som ett av flere alternativer mot 2030. Mørkegrå bygg er nybygg. Merk nye E18 i tunnel rundt Skøyen. Skisse: Dark og Adept
Slik er nye Skøyen og Bestumkilen planlagt som ett av flere alternativer mot 2030. Mørkegrå bygg er nybygg. Merk nye E18 i tunnel rundt Skøyen. Skisse: Dark og Adept
Onsdag kveld kommer en relativ fersk samferdselsbyråd, Guri Melby (V), med sitt syn på utvikling av Skøyenområdet, sammen med representanter for Ruter og Oslopakke 3.

ULLERN: Er det noen som kan gi en fullstendig oversikt over hva som vil skje på Skøyen og i området rundt med alle de planer som er under utarbeidelse? Her er det snakk om kompliserte prosesser som involverer både stat og kommune. Kommuneplaner er under fullstendig revisjon. Planene for Fornebubane er under utarbeidelse. Hva skjer videre med Oslopakke 3? Det eksisterer allerede flere ulike mulighetsstudier for utvikling av området. Alt dette er bestemmende for utvikling av Bydel Ullern og da særlig Skøyenområdet.

Ny velfungerende bydel

– Oslo står foran store utfordringer med befolkningsvekst som må løses på en måte som skaper gode bymiljøer for eksisterende og nye borgere. «Vestkorridoren», fra Lysaker til Skøyen i Ullern bydel er et av de få områdene i de vestlige bydelene der det er arealer og infrastruktur til å bygge en ny stor og velfungerende bydel. Ullern Venstre har vært en av pådriverne for en mulighetsstudie for Skøyen sentrum utført på oppdrag av Ullern Bydelsutvalg, sier styreleder i Ullern Venstre, Tor Andreas Torhaug.

Les også: Politikerne vedtok "Drømmebyen"

Møte i Hoffsveien 25

Ullern Venstre inviterer til åpent møte med Venstres samferdselsbyråd Guri Melby som innleder. I tillegg kommer Terje Rognlien fra Oslopakke 3 sekretariat og Øystein Otto Grov, fagsjef for metro og trikk i Ruter. Møteleder er Odd Einar Dørum (V).

Møtet avholdes i lokalene til Ullern frivillighetssentral i Hoffsveien 25. Det starter i dag, onsdag 23. april, klokken 19.30.

Les også: Skøyen er den siste indrefileten

– Gjør seg ikke selv

– Nå står vi foran planlegging av t-banelinje til Fornebu, med stasjoner på Lysaker, Vækerø og Skøyen, der en kollektivløsning med stor kapasitet gir en gylden mulighet til en utbygging med gode bymessige kvaliteter uten at det blir nødvendig med en økning i biltrafikken.

– Men god byutvikling gjør seg ikke selv. Man må legge føringer på hvordan man vil at utviklingen skal være, man må sørge for at man har virkemidler til å styre i dit man vil og at man har økonomisk ryggrad til å bære de investeringene i fellesskapsløsninger som trengs. Bymiljøetaten i Oslo har vært oppdragsgiver for tre konkurrerende studier som skisserer muligheter for denne «Vestkorridoren», sier Torhaug.

Se også disse linkene til mulighetsstudier:

Mulighetsstudie 1

Mulighetsstudie 2

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere