RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Arbeiderpartiet vil ha Markveien til gågate


Andreas Olsen (Ap) og Hanne Nøding (Ap) vil ha Markveien bilfri.
Andreas Olsen (Ap) og Hanne Nøding (Ap) vil ha Markveien bilfri.
Arbeiderpartiet på Løkka vil ha livlige handlegater og bilfritt sentrum. Flertallet i bystyret vil trolig støtte et forslag om å gjøre Markveien til gågate. Enig eller uenig? Diskuter saken her

LØKKA: Det har det vært jobbet så lenge for at Torggata skal bli gågate, og da mener vi at Markveien er en naturlig forlengelse, sier Grünerløkka Aps leder og nestleder, Hanne Nøding og Andreas Olsen.

Nylig vedtok Grünerløkka Arbeiderpartilag å jobbe for at Markveien skal bli gågate.

Positivt for små barn

Nederste del av Markveien er allerede enveiskjørt, og i stor grad preget av butikker som strekker seg ut på fortauet. Dette mener de to Ap-politikerne gjør gata til et naturlig valg for Løkkas gågate.

Vi mener at Grünerløkka trenger en gågate, og vi mener det handler om å tilrettelegge for folk, sier Olsen, som på bakgrunn av egne erfaringer mener Markveien vil bli tryggere for folk.

Jeg er selv småbarnsfar, og jeg må jo si at jeg ville føle det mye tryggere hvis denne gata var en gågate. Jeg tror de som bor her bare vil være glad for at det blir en gågate, jeg, sier han, og får støtte av partifelle, Nøding.

Ja, absolutt, det vil bli tryggere, og sikkert særlig for småbarnsforeldre, sier hun.

Får trolig støtte

Onsdag 2. april skal bystyret behandle en sak om nye gågater i Oslo, der blant annet Torggata vil bli vedtatt gågate. Nå vil lokallaget i Ap presse på sentralt, slik at Markveien også kan bli omregulert til gågate.

Det er jo naturlig å tenke seg at vi får det samme flertallet for denne saken, som det er nå, sier Olsen, og viser til et flertall bestående av de tre røde partiene, SV, Ap og Rødt i tillegg til Venstre.

I følge Ap er hensikten med gågatene på sikt å lage et bilfritt Oslo sentrum.

En bilfri bykjerne er jo et mål, og jeg tror vi vil se at gågater fungerer bra. Ap har startet prosjekt klima, og vi mener dette er med på å øke trivselsfaktoren i tillegg til at det er et tiltak for klimaet, sier Olsen, som ikke er bekymret for næringslivet ved en eventuell omregulering.

Jeg vet ikke om det vil spille noen rolle for næringslivet. Egentlig tror jeg bare det er positivt, vi vil få en handlegate, der butikkene i enda større grad kan trekkes ut i gata, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere