Arkitektur, rom og opera

=Oslo fokuserer på arkitektur, rom og opera i april utgaven.

=Oslo fokuserer på arkitektur, rom og opera i april utgaven. Foto: Unknown

Hovedstadens rom står i fokus når =Oslo tar for seg temaet «Rom».

Arkitektur

Den rykende ferske utgaven av =Oslo fokuserer på arkitektur og rommets funksjon i byrommet. En inngående samtale med en erfaren Oslo-arkitekt og en regissør som bor på fem kvadratmeter er to av de bærende sakene.

Det er alltid en utfordring å skrive om arkitektur på en meningsfull og samtidig lettfattelig måte, og derfor varierer vi mellom det faglige og det humoristiske. Vi har lekt med Rom-begrepet i sine mange betydninger, forteller ansvarlig redaktør Anlov P. Mathiesen.

Den nye operaen

Tradisjonen tro er det alltid plass til gode fotografier og fengende fotoreportasjer. Det nye operabygget har denne gangen blitt satt under linsen.

Operabygget er noe som de aller fleste bryr seg om og er nysgjerrige på, så derfor var det naturlig å gi våre lesere et dypere innblikk i det nye byggets indre, sier kreativ leder og fotosjef Dimitri Koutsomytis.

Mer aktualitet

En viktig del av =Oslos utvikling er å stadig bli dyktigere på nyheter.

Vi er svært opptatt av å øke nyhetsverdien. Gitt våre begrensede ressurser velger vi å fokusere på vanskeligstilte og det ruspolitiske. Gode eksempler på slike saker er denne utgavens saker om vanvittige utgifter til urinprøver innen LAR-systemet, samt sak om regjeringens nye plan for rusfeltet. LO-lederens kronikk om fattigdom representerer også en viss nyhetsverdi, forteller Mathiesen.

Prisøkning

=Oslo har med denne utgaven økt prisen på magasinet til 50,-. Dette er en lenge planlagt økning med felles enighet i NNG (Norsk Nettverk for Gatemagasiner) og magasinene i Bergen, Tromsø og Trondheim. Selgeren mottar fortsatt halvparten av salget, og vil således tjene mer enn tidligere.

Dette var noe vi ble enige om på nasjonalt plan høsten 2007, men som har tatt noe tid å gjennomføre. Men selgeren skal selvsagt fortsatt tjene halvparten av salgssummen, og vi håper dette vil gagne både selgeren og organisasjonen, sier daglig leder Per Kristian Lomsdalen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Nyheter

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag