*Nettavisen* Nyheter.

Audi TT - et dopet ikon

At Audi TT-eierne er blitt ti år rikere kan du se på bilen. Det du ikke ser er dens underliggende aggressivitet.

En skulle nesten tro Audis nye TT går på dop. Så snill og lett er denne bilen å ha med å gjøre i hverdagen. Den drar silkemykt fra lavt turtall, girer lynraskt og laster opptil 700 liter bagasje.

Men la deg ikke forlede til å tro at TT er blitt en ordinær familiebil. Villdyret våkner med et hardt trykk på gasspedalen, og du passerer enhver norsk fartsgrense før sidemannen får ropt fartskontroll!

Designikon?

Blant sportsbilene skilte Audi TT seg ut fra første dag. Ikke nødvendig som den villeste, men som den klart mest kompromissløse av familiesportsbilene. Førsteutgaven endret seg nesten ikke fra konsept til ferdig bil, og utsynet fra førerplassen var som å sikte ut gjennom skyteskåret på en kanonstilling.

Førsteversjonen av TT fra 1998 var brygget på sann entusiasme, bare så det er sagt.

Nå kommer oppfølgeren, og den ser til forveksling lik ut. Men ikke helt. Vi tenker med en gang på Porsche når vi ser bilen bak fra, og plutselig går det opp for oss: TT-eierne og andre som kan tenke seg TT er blitt ti år rikere.

Bedre plass

De vil ha litt bedre plass, de vil ha mer komfort og mer bagasjerom ikke minst til golfbagene. Og det hele skal ikke se harry ut, men være elegant pakket inn i beste finishtradisjon fra Audi.

Men det slutter heldigvis ikke med dette. For nye TT er også en historie om potente ytelser hvor alt stemmer, hvor hjulopphenget og elektronikken tilgir grove feil, men hvor også stor ferdighet kan gi de virkelig store kjøreopplevelsene.

Mer våger vi ikke å skrive fra vår testrunde på det sydtyske veinettet i frykt for at Trygg Trafikk tropper opp sammen med UP og beslaglegger PC-en for resten av året.

Flere varianter

Nye Audi TT ankommer landet tidlig i høst, og det i to varianter: 200 hk (motoren fra Golf GTI) med manuell eller direktesjaltet girkasse (S-tronic). Pluss for prisreduksjon på rundt 40.000 kroner til 467.000 kroner minus for at bilen fra start av ikke leveres med firehjulstrekk.

Alternativt leveres TT med V6/3,2 liters motorvolum og 250 hk (Golf VR6-pakka) med både S-tronic og 4x4. Sistnevnte er naturligvis heftigst, men slett ikke verd prisen du må betale i Norge.

Orker du å vente, så er etter vår mening den beste TT den bilen Audi så langt ikke vil snakke om: 200 hk, S-tronic og 4x4.

Det ryktes at TT etter hvert også blir tilgjengelig med dieselmotor. En slik variant kan bli en avgiftsvinner i et fremtidig avgiftssystem i Norge.

Audi TT i tall:

Pris billigste: 467.700,-

Lengde: 4,18 m

Bagasje (VDA): 290 700 l

Motor: 200/250 hk

Forbruk EU (200 hk): 0,77 l/mil

Drakraft (200 hk): 280 Nm/2000 o/min

CO2-utslipp (EU): 183 g/km

Antiskrens: Ja

Kollisjonsputer: 6 stk

Klimaanlegg: Ja

EuroNCAP: Ikke testet*

Til Norge: Høst 06

Data: OFV/AMS. *Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.