RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Audis el-superbil lanseres neste år


Slik så e-tron ut da den ble vist frem for første gang, høsten 2009.
Slik så e-tron ut da den ble vist frem for første gang, høsten 2009.
Allerede i 2012 er de første eksemplarene av Audi e-tron R8 klare for veien.

Audis første full-elektriske bil, Audi R8 e-tron, skal produseres hos quattro GmbH i Neckarsulm, som også lager supersportsbilen Audi R8. Samme produksjonsteam skal håndbygge Audi R8 e-tron.

Nå starter forberedelsene for produksjonen, og mot slutten av 2012 ruller de første bilene ut fra fabrikken.

Aluminiumskonstruksjon til Audi R8 e-tron er svært lik Audi R8 og flere av de to bilenes komponenter har også svært mye til felles. Audi R8 e-tron vil ikke veie mer enn 1600 kg.

E-TRON

I PRODUKSJON: Audi R8 e-tron skal produseres hos quattro GmbH i Neckarsulm.

Fire el-motorer

Audi e-tron ble vist frem for gang på bilutstillingen i Frankfurt i 2009. Den ble da oppgitt å ha fire elektromotorer, en ved hvert hjul, med en samlet ytelse på 313 Hk.

Kraften leveres av et avansert lithium-ion batteri som leverer 42,4 kWh på én lading, noe som skal kunne gi en rekkevidde på nesten 250 kilometer før batteriet må lades på nytt.

Norsk interesse for bilen

- Audi R8 e-tron er smak av fremtiden og en perfekt bil for våre lidenskapelige Audi-kunder. Bilen vil få en attraktiv pris og vi har allerede en håndfull svært interesserte på bilen. Vi jobber hardt for å sikre biler for å møte etterspørselen, sier Vidar Eriksen, direktør for Audi hos den norske importøren Harald A. Møller AS.

etron

FRANKFURT: Første Audi e-tron ble vist frem i 2009, på IAA-utstillingen i Frankfurt.

 


 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere