RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Å stille ut på festival tar kunsten ut av de tradisjonelle rammene, mener Marie Kristiansen. Her ved lysbildene fra klubbkonseptet under Slottsfjellfestivalen.
- Å stille ut på festival tar kunsten ut av de tradisjonelle rammene, mener Marie Kristiansen. Her ved lysbildene fra klubbkonseptet under Slottsfjellfestivalen.

Bak maskene

- Det er så mye av den fake kvinneligheten som er utstilt overalt! sier Marie Kristiansen. Denne helgen fikk publikumet på Slottsfjellfestivalen en forsmak på Frogner-jentas nye, personlige fotoserie.

TØNSBERG: En liten pike står bundet til et tre og prøver å vri seg unna piskeslagene fra den eldre, nesten nakne jenta med identisk ansikt. Bildet lyser rødt mot tusenvis av dansende klubbgjester som har trukket ned til industribygget ved brygga i Tønsberg etter Slottsfjellfestivalen. Lysbildet skifter, og frem kommer en naken jente som ligger livløs i et badekar i et badekar, også hennes ansikt identisk.

For mange roller

- Bildene er basert på at jeg føler det er litt slitsomt å være jente noen ganger, fordi man må være så innmari mye på en gang. Man skal være supermamma, karrierekvinne, sexy og søt. Kvinner må ha alle disse nyansene, sier Marie Kristiansen (26) til Lokalavisen Frogner.

- I tillegg er det vanskelig å finne den ekte kvinneligheten, fordi det er så mye av den fake som er utstilt overalt. Derfor har jeg nå gått litt i meg selv, sier Kristiansen , som denne helgen stilte ut en teaser av det nye fotoprosjektet sitt under klubbkonseptet til Slottsfjellfestivalen.

Den unge kunstfotografen ble plukket ut til å være del av festivalens nye kunstprosjekt etter sin første separatutstilling i Norge, Here they are, portraits of the female masquerade, utstilt på Galleri A i januar i år. Til denne utstillingen samarbeidet Kristiansen med designer Edeline Lee om fargerike kjoler hvor stoffet foran var formet som vaginaer. Deretter fotograferte hun modellene iført vaginakjolene, og resultatet ble lekre, dekorative bilder i delikate farger.

- Mitt uttrykk er å pakke inn et tema som ikke er så hyggelig inn i en vakker omgivelse. Det er spillet mellom disse to tingene, denne dualiteten, som jeg er veldig glad i, sier Kristiansen.

Nå føler hun at hun har klart å gå litt dypere inn i temaet feminisme.

- I det forrige prosjektet mitt konsentrerte jeg meg om noe som jeg anser som et samfunnsproblem, mens jeg nå vil gå mer inn på hvordan det føles å være en kvinne i nettopp dette samfunnet preget av det problemet, sier hun.

- Denne serien er veldig mye mer personlig enn den forrige. Man blir litt tøffere med tiden, og da tør man å grave litt mer i seg selv enn det som bare er utenfor,

Den kvinnelige maskeraden

For å illustrere dette, fikk Kristiansen derfor produsert 20 gipsmasker av sitt eget ansikt, som hun satt på 10 modeller kledd ut som blant annet ungpiker og prinsesser - stereotyper i samfunnet. Maskene skal symbolisere den maskeraden kvinnene må ta del i.

- De er helt noia de maskene, de er så skumle, sier Kristiansen.

- Er det noen spesiell grunn til at du valgte å bruke ditt eget ansikt?

- Det er jo mine tanker, og derfor var det mest naturlig å velge mitt eget ansikt, men dette er ikke noe narsissistisk prosjekt altså, ler hun.

- Kjenner du deg selv igjen i alle disse stereotypene?

- Ja, jeg må jo innrømme det. Blant annet prinsesse og ballerina er roller jeg spilte mye da jeg var liten, sier Kristiansen.

Morbide og sårbare

Hele serien på ni bilder, foreløpig uten navn, skal stå sammen for å vise hvor vanskelig det er å være kvinne i dag. Et av bildene er blant annet inspirert av en reklame hvor Paris Hilton poserer i ørkenen iført gullmaling. Kristiansen velger å beskrive fotografiene som ganske morbide, samtidig som de også inneholder mye sårbarhet.

Bildene er blitt fotografert på Hotell Union i Ålesund, et vakkert jugenthotell kjent for å være et gammelt spøkelsesslott. Ut av serien på ni, ble tre av dem vist frem som store lysbilder på ti ganger ti meter under klubbkonseptet på Slottsfjell.

- Det er morsomt å se bildene mine i settinger jeg ikke kan kontrollere helt selv, sier Kristiansen, som synes selve industripreget på arrangementets lagerbygning passet godt til stemningen i bildene.

- Men det var synd at de ble litt mørke, legger hun til.

Utradisjonelle rammer

Dette er ikke første gang Kristiansen har stilt ut på festival. I fjor tok hun med seg vaginakjoleprosjektet ned til Hovefestivalen i Arendal. Musikkfestivaler tar kunsten ut av de tradisjonelle rammene, slik at folk som ikke går i gallerier også kan få det med seg, mener hun.

- I og med at min kunst kommenterer noe jeg anser som et samfunnsproblem, synes jeg det er viktig folk får sett den, ikke bare de som er kunstinteresserte. Faren er jo at det ikke er så mange som får med seg noe i det hele tatt, ler Kristiansen.

Kristiansens nye fotoserie vil bli vist i kunstbladet Stimulus Respond i London, men det er foreløpig usikkert når serien i sin helhet vil bli utsilt i Norge. For å se alle bildene, se kunstnerens hjemmeside.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere