*Nettavisen* Nyheter.

Baker Brun forandrer stil

Daglig leder Axel Brun (t.h) og avdelingsleder og butikksjef Kari Tildheim (t.v) har store ambisjoner med butikken i Bogstadveien.

Baker Brun i Bogstadveien kastet ut alle sitteplassene. En vanskelig avgjørelse, men vi måtte følge tiden, sier daglig leder i Baker Brun, Axel Brun til Lokalavisenfrogner.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Baker Brun starter iskremsalget når været blir bra.

Da det tradisjonsrike bakeriet skulle pusse opp lokalet sitt i Bogstadveien stod de ovenfor en vanskelig avgjørelse. Etter flere vurderinger kom de frem til at alle sitteplassene inne skulle ut.

- Dette er selvsagt litt trist. Men vi måtte følge tiden og det var en stor avgjørelse å ta, sier Axel og innrømmer at han har mistet en del faste kunder etter avgjørelsen.

- For mange av de faste kundene var dette deres andre hjem. Dessverre har vi mistet disse nå, men kanskje de kommer tilbake når det blir uteservering igjen, undrer Axel, som er femte generasjonen som driver Baker Brun.

Solgte fra vogn

De har også merket at de har fått flere nye kunder siden ombyggingen.

- Selv om vi har mistet en del faste kunder, ser vi at vi har fått flere yngre forbrukere innom. Denne kundegruppen har et stadig høyere forbruk, og de setter pris på at servicen er god og effektiv, forklarer Axel Brun.

Under oppussingen valgte de å selge bakervarene fra en salgsvogn.

- Vi klarte å redde halvparten av omsetningen med det tiltaket, sier han.

Trikkeholdeplass utenfor

En viktig faktor for at Baker Brun fjernet sitteplassene inne var at den nye trikkeholdeplassen er regulert utenfor hans butikk.

- Trikkeplassen vil trekke folk. En vesentlig faktor for ombyggingen er nettopp på grunn av den. Vi regner med en drastisk økning på omsetningen når den er på plass. Her skal kundene få gode produkter uten å måtte vente, sier den sympatiske lederen.

De har også lagt seg på runde priser.

- Vi har runde priser her. Det vil si at man betaler fem, ti, femten kroner osv. Så slipper kundene kronestykker.

Skal bli best

Bogstadveien var for 30 år siden kjent som Bakers-street. Brun forteller at det var rundt 11 konditorier langs den populære handlegaten.

- Målet er å bli best på bakerivarer her i Bogstadveien og bli enda bedre på det vi er gode på. For øyeblikket er ikke vi gode nok på brød. Her må det jobbes ekstra hardt, sier Axel og sier de for tiden tester ut et økologisk brød.

- Det er ikke vits i å selge et økologisk brød kun fordi det er sunt. Det må også smake bra. Derfor satser vi på det sunne og det gode, sier han.

Ny trend

Axel Brun har lagt merke til den nye sunne helsebølgen som herjer over hele landet.

- Trenden vi ser nå er at folk ønsker å spise sunt. Men når de skal unne seg noe ekstra godt ønsker de den strake motsetningen. Og det gode er ofte det som er usunt, forklarer Axel og fortsetter:

- Derfor skal vi bli best på kaker her i Bogstadveien. Når folk skal unne seg noe ekstra godt skal i alle fall vi ha de beste kakene å tilby her på Bogstadveien, sier han entusiastisk.

Han mener også at kakeutvalget i området ikke er særlig bra.

- Vi er allerede veldig gode på småvarer og kaker. Men vi må selvsagt jobbe like hardt som vi gjør nå, for hele tiden å utvikle oss best mulig.

Softis

I tillegg til det nye konseptet har Baker Brun valgt å satse på softis.

- Det er kun en annen plass du får kjøpt softis her i Bogstadveien. Derfor ønsker vi å bli gode også der. Vi har en del gode ideer som vi skal prøve ut når været tilsier at det kan bli softissalg, sier han og utdyper:

- Det gjelder å ha et eget preg over det. Vi skal ha en helt spesiell sjokoladetrekk vi kan tilby kunden. Dette skal bli vårt eget varemerke. Det blir i alle fall meget spennende og jeg tror at dette vil slå an hos kundene, sier han optimistisk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.