RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Båndtvang for barn i byen?

Onsdag 26.mars arrangerer arrangerer Norsk Form kveldsmøte om den økende trafikken i byen.

De grønne områdene står for hogg når arealer fortettes. Boligprosjektene bygges med uterom som stadig blir trangere og mørkere med barn i skolealder som en sterkt forsømt aldersgruppe.

Trafikk hindrer barns mulighet til fri ferdsel og aktivitet i hverdagen, og dagens byutvikling ekskluderer de yngste borgerne.

- Vi innleder med en kort dokumentar om barns skolevei i Oslo. Videre drøfter vi hvilke endringer i politikk og planleggingspraksis som skal til for at foreldre slipper ungene ut uten å ha hjertet i halsen, sier arrangøren i en pressemelding.

Trafikk- og arealplanleggerne Aslak Fyhri, Aud Tennøy og Kine Halvorsen Thorèn fra Transportøkonomisk Institutt og UMB foredrar om bybarnas virkelighet.

I tillegg stiller Bjarne Ødegård, BU-leder i Bydel Frogner og representanter for
samferdselspolitikken til debatt.

Bakteppe for møtet:

Byen vil forvitre med mindre den også blir et sted hvor det finnes barn i skolealder. Barnefamilier er den beboergruppen som erfaringsmessig bruker fellesarealer og nabolag mest aktivt. Dette gir levende miljøer som igjen skaper trygghet, trivsel og stabilitet i boområdene. Samtidig vet vi at et flertall av barnefamiliene flytter ut av indre by når det eldste barnet når skolealder. Trafikken er en av årsakene.
Barn og ungdom under 18 år utgjør ca. ¼ av befolkningen i Norge, og av disse bor ca. ¾ i byer og tettsteder. Byene vokser. Storbysentrene står under et fortettingspress. De grønne områdene står for hogg når arealer fortettes. Boligprosjektene bygges med uterom som stadig blir trangere og mørkere - med barn i skolealder som en sterkt forsømt aldersgruppe. Trafikk hindrer barns mulighet til fri ferdsel og aktivitet i hverdagen. Mange spør seg om dagens byutvikling ekskluderer de yngste borgerne.
Hovedproblemet i mange byer er ikke manglende lekbare arealer, men trafikkbarrierene mellom dem og boligene. I Oslo henger dette direkte sammen med at kommunen i over 25 år har pålagt alle utbyggere å sørge for parkering på prosjektenes egen eiendom. Dette sprer trafikken rundt i sentrumsgatene. En konsentrasjon av parkeringen i færre og større, kommunalt planlagte garasjeanlegg ville muliggjøre flere trafikkfrie områder. Å fjerne all bilkjøring til og fra boligene i en gate kan være nok til at barn kan leke der.

Mange barn preges av stillesittende lek inne, få utemiljøer i den tette byen innbyr til aktiv lek og bevegelse. Forskere er bekymret for utbredelsen av såkalt ekstrem fedme i hele befolkningen og mener at noen av de viktigste tiltakene er å planlegge byene våre for fotgjengere og syklister fremfor biler. Det pågår i dag en satsing på å få baksetebarna ut av bilen. Men mange foreldre opplever ikke skoleveien som trygg nok og velger derfor å kjøre barna - og bidrar med det til å øke trafikken ytterligere.

Med utgangspunkt i et typisk eksempel på barns skoleveier i Oslo vil vi i kveld se nærmere på det konfliktfylte samkvemmet mellom bybarn og biler. Hvilke endringer i politikk og planleggingspraksis skal til for at foreldre slipper ungene ut på gaten uten å få hjertet i halsen?

Kjøreplan

18.00 18.05 Matti Lucie Arentz fra Norsk Form introduserer deltakere/kort om tema
Innledning ved arkitekt Bård Isdahl, Norsk Form.

18.05- 18.15 Nylaget kortfilm om skolevei i by. Av Elvebakken Vgs. medvirkende elever fra Ruseløkka skoles 5. klasse.

18.15 -18.20 Norsk Form snakker med skuespillere og produsenter. (Hanne Marie Sønstegaard).

18.20- 18.30 Leder i Frogner Bydelsutvalg Bjarne Ødegård redegjør kort for trafikale problemer for skolebarn i området. Bydelens bekymring og etterlysning av tiltak.

18.30- 18.45 Aslak Fyhri, miljøpsykolog og forsker ved Transportøkonomisk institutt:
Hvordan håndterer barn i ulik alder en trafikkbelastet skolevei? Farlig stressfaktor eller arena for utvikling av bykompetanse? Barns aktivitetsmønster i byen og muligheter for læring av trafikkatferd belyses gjennom konkrete forskningsfunn.

18.45 19.00 Kine Halvorsen Thorèn, Landskapsarkitekt og professor ved UMB:
Fortetting i Oslo - utvikling av den grå byen? Barn eller biler?

19.00- 19.15 Aud Tennøy, forsker ved Transportøkonomisk institutt og stipendiat på UMB:
Hvilke endringer i politikk og planleggingspraksis skal til for at foreldre slipper ungene ut på gaten uten å få hjertet i halsen? Eksempler og forslag til tiltak.

19.15-19.30 Representant for byråd eller etat:
Kommenterer perspektiver som har kommet opp, spesielt hoverspørsmålet;
Hvilke endringer i politikk og praksis skal til for at foreldre i byen slipper ungene ut på gaten uten å få hjertet i halsen?
Hvilke planer for reduksjon av biltrafikk i indre Oslo foreligger? Foreligger det i det hele tatt? Ny praksis i parkeringspolitikk?

19.30 - 20.00 Åpen diskusjon i plenum.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere